Akce, kterou realizuje MAS Horní Pomoraví ve spolupráci s MAS Šumperský venkov, má tradici již od roku 2018 a vznikla ve spolupráci projektů MAP vzdělávání Zábřeh a MAP vzdělávání Šumperk. Letošní program přinesl praktická témata, která reflektují aktuální výzvy ve školství. Účastníci se zaměřili na rozvoj sociálně-manažerských dovedností, zvládání náročného chování žáků i na stále diskutované formativní vzdělávání a hodnocení.
Formativní hodnocení: povinné od roku 2028
Jedním z hlavních témat akademie bylo formativní hodnocení, které by mohlo od školního roku 2027/2028 nahradit na 1. stupních všech základních škol zejména v 1. a 2. třídách klasické známkování. Tento přístup ale není jen o nahrazení známek slovním hodnocením.
Formativní hodnocení je komplexní způsob, jak pracovat s žáky a jejich pokrokem. Učitelé se zaměřují na jasné cíle, zpětnou vazbu, sebehodnocení žáků a podporu jejich individuálních schopností. Cílem je, aby děti rozuměly, co se učí a proč, a aby se dokázaly samy aktivně podílet na svém vzdělávání.
„Formativní hodnocení nám pomáhá vést děti k tomu, aby pochopily svou cestu vzděláváním. Není to o kritice, ale o podpoře jejich snahy a ukázání, jak dosáhnout svého maxima. Tento přístup je pro žáky i učitele daleko smysluplnější než pouhé rozdávání známek,“ vysvětluje Marie Effenberger Rychlá, ředitelka Základní školy a Mateřské školy v Lesnici.
Dobrá praxe z území: inspirace pro ostatní školy
Na ředitelské akademii představily některé školy své zkušenosti s formativním hodnocením. ZŠ Lesnice sdílela, jak se s pomocí dlouhodobého kurzu „Vysvědčení jinak“ připravují na novou podobu vysvědčení, kde bude kladen důraz na zpětnou vazbu a hodnocení kompetencí místo tradičních známek.
Zajímavé zkušenosti přinesli také ředitelé základních a mateřských škol z Bohdíkova a Loučné nad Desnou, kteří se podělili o své zkušenosti se zaváděním formativního vzdělávání. Zdůraznili význam průběžné práce s učitelským sborem a komunikace s rodiči, aby změny byly přijaty pozitivně a přinesly očekávané výsledky.
V Rovensku se zase učitelé zaměřili na to, jak efektivně pracovat s cíli a kritérii, aby děti věděly, co se od nich očekává. „Museli jsme přehodnotit náš přístup k výuce i hodnocení. Formativní hodnocení vyžaduje od učitelů větší nasazení, ale přináší výsledky. Žáci nyní dokáží posoudit svůj vlastní pokrok a mají větší motivaci,“ říká Gabriela Kubíčková, ředitelka školy.
Tyto příklady dobré praxe ukázaly ostatním ředitelům, že změna hodnocení není otázkou jednorázového rozhodnutí, ale systematické přípravy.
Školení a kurzy: příprava na nový systém
Ředitelé i učitelé z regionů Zábřežska a Šumperska se aktivně zapojují do vzdělávání, které jim pomáhá připravit se na nové požadavky. Absolvují jak krátkodobé, tak dlouhodobé kurzy, kde se učí pracovat s nástroji formativního hodnocení, sebehodnocení žáků nebo zapojení rodičů do hodnocení.
„Formativní hodnocení není jen technika. Je to nový způsob myšlení o výuce, který klade důraz na spolupráci mezi učiteli, žáky a rodiči,“ dodává Rychlá.
Ředitelské akademie: klíč k rozvoji škol
Během akademie měli účastníci možnost sdílet zkušenosti, diskutovat o výzvách a inspirovat se navzájem. „Tyto akce jsou skvělým prostorem pro výměnu nápadů. Vidět, jak si jiné školy dokážou poradit se změnami, které nás všechny provází, nám pomáhá lépe se připravit na podobné kroky,“ uvedla jedna z účastnic.
Projekt MAP Vzdělávání ORP Zábřeh, podpořený Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, si klade za cíl zlepšovat podmínky pro vzdělávání na mateřských a základních školách. Kromě podpory ředitelů a pedagogů se zaměřuje i na spolupráci s rodiči, což je klíčové pro úspěšné zavedení nových přístupů.
Více informací o projektu naleznete na www.mapzabreh.cz.
Akce se uskutečnila v rámci projektu Místní akční plán vzdělávání na území ORP Zábřeh IV, reg. č.: CZ.02.02.XX/00/23_017/0008423