Sídlo podnikání musí mít ze zákona každá podnikající osoba (právnická i fyzická), tedy jakákoliv firma i OSVČ. Tuto záležitost je přitom potřeba vyřešit hned při zakládání společnosti, respektive při registraci živnosti.
Sídlo ve vlastním bytě je v pořádku, ale…
Aktuální legislativa umožňuje zřízení sídla podnikání v místě bydliště i právnickým osobám, ale jak to tak bývá, je potřeba splnit určitě podmínky.
„Nejjednodušší je situace v případě, že si podnikatel sídlo podnikání zřizuje ve svém vlastním bytě či domě, nebo na adrese trvalého bydliště, tím pádem nemusí řešit žádné papírování. Podnikatelskou činnost může v bytě i vykonávat, nebo si zde dokonce založit provozovnu, ale nesmí tím narušit práva a klid obyvatel domu,“ vysvětluje Miroslav Partisch z realitní kanceláře Mrkni na reality.
Hodně tedy záleží na typu činnosti. Například truhlář může umístit sídlo do svého bytu, ale samotné podnikání v něm bude vykonávat jen těžko, protože by rušil ostatní obyvatele. Naopak účetní nebo programátoři díky povaze své práce bez problému pracují přímo ze sídla v bytě. Situace se zkrátka liší případ od případu.
Pokud má podnikající osoba na adrese provozovnu, musí ji podle zákona označit názvem (u OSVČ jméno a příjmení), identifikačním číslem osoby, identifikačním číslem provozovny a místem podnikání, případně i otevírací dobou.
Jak je to se sídlem v nájmu?
Jiná situace nastává, pokud si firma či OSVČ plánuje zřídit sídlo podnikání v nájemním bydlení.
„Sídlo podnikání se může nacházet i v pronajatém bytě, ale pokud v něm nájemník nemá trvalé bydliště, což je drtivá většina situací, musí majitele bytu požádat o písemný souhlas. To samozřejmě platí i pro zřízení provozovny na adrese,“ upřesňuje Partisch.
Jakmile nájemce písemný souhlas s umístěním sídla podnikání získá, doloží jej živnostenskému úřadu, čímž prokáže, že nemovitost může využívat k podnikatelským účelům.
Sídlo v bytě má své nevýhody
I když je sídlo v místě bydliště většinou snadným a rychlým řešením, nese sebou i některé nevýhody a rizika. Patří mezi ně například:
• Komplikace v případě exekuce – pokud by měl podnikatel potíže s exekucí a došlo by na zabavování majetku, mohl by exekutor zabavit i věci dalších členů domácnosti. Ti se k nim později pravděpodobně dostanou, ale až v rámci vymáhacího procesu.
• Návštěva úředníků v bytě – jakmile si firma či OSVČ zřídí podnikání na adrese bydliště, znamená to, že ho na tomto místě mohou v případě potřeby navštívit kontrolní orgány.
• Narušení soukromí spolubydlících – některé obory podnikání vyžadují časté schůzky s klienty, což s sebou nese i jisté omezení pro ostatní osoby žijící v domě či bytě.
„Než si tedy podnikatel zřídí sídlo nebo provozovnu na místě určeném primárně k bydlení, doporučujeme toto rozhodnutí důkladně zvážit. Člověk si tím do budoucna ušetří spoustu starostí,“ doplňuje a uzavírá Michal Kleštinec, spolumajitel realitní kanceláře Mrkni na reality.
Další informace a kontakty najdete na webu www.mrkninareality.cz.