Každý majitel vozidla, které je na konci své životnosti, pokud ho nebude dál prodávat, má povinnost svoje auto ekologicky zlikvidovat. V Mladějovicích se postarají o všechny potřebné formality, včetně vystavení potvrzení o ekologické likvidaci. “K tomu, abychom mohli auto vrakovat, potřebujeme technický průkaz a majitele s občankou. Pokud je u vozidla SPZ, zkontrolujeme, zda souhlasí. Ověříme identifikační číslo vozidla, a pak vystavíme protokol o ekologické likvidaci,” popisuje proceduru Martin Kindl z KIWEK METAL. S dokladem o ekologické likvidaci potom na úřadě vozidlo vyjmou z registru.
Mladějovická firma k vrakování používá nejmodernější linku na ekologickou likvidaci aut v Olomouckém kraji. „Linka odsaje a zpracuje veškeré kapaliny ve vozidlech, včetně olejů, brzdových kapalin, nemrznoucích kapalin a vody do ostřikovačů, i benzín a naftu,“ vypočítává jednatel KIWEKu. Do toho se počítá i odsátí klimatizace, LPG v uzavřeném okruhu a deaktivace airbagů. „Je pro nás prioritou dodržování nejen zákona o vrakování, ale i vyšší standardy ekologické likvidace vozidel,“ říká Kindl.
V Mladějovicích dávají recyklační příspěvek
Pokud se lidé rozhodnou svoje auto ekologicky zlikvidovat, v Mladějovicích mají pro ně připravený tzv. Recyklační příspěvek. “Recyklační příspěvek ve výši 3 500 korun je příspěvek na dopravu kompletního autovraku na naši provozovnu v Mladějovicích a vlastně také odměna za ekologické chování a zodpovědné nakládání s vozidly,” říká Kindl s tím, že peníze dojdou na účet nebo složenkou.
Ekologickou likvidací se zabývají na pobočce v Mladějovicích, kde mají moderní vybavení. “Kromě toho máme sběrná místa autovraků ve Šternberku a Uničově, kde lidé mohou odevzdat své vozidlo a získat potřebný protokol o likvidaci, , popř. se můžeme dohodnout na odtahu vozidla přímo od zákazníka, ale v těchto případech již recyklační příspěvek neposkytujeme, neboť máme další náklady na manipulaci s autovrakem,” vysvětluje Kindl.
Jaká auta se dnes vrakují?
Dnes už se dostávají do autovrakovišť auta stará přibližně 20 let, to potvrzuje i Martin Kindl z KIWEK METAL. “Už se stává, že přijede zákazník s autem a my se jen ptáme, proč se auto vrakuje. Odpověď je jednoduchá, odešel třeba motor nebo převodovka a oprava za 80 tisíc už se prostě nevyplatí,” vysvětluje Kindl s tím, že je jednodušší neřešit prodej starého auta za 10 tisíc korun a raději ho nechat bez starostí zvrakovat.
Na pobočce v Mladějovicích ročně zlikvidují okolo 500 vraků, jejich kapacita je ovšem mnohem vyšší. “Ročně zvládneme až 3 tisíce tun. Nejedná se pouze o osobní auta, ale i o nákladní auta, vozíky, motorky nebo vysokozdvižné vozíky,” popisuje dále Kindl. A co zajímavého se v KIWEK METAL například ještě vrakovalo? “Kdysi to byl trabant. Jeden pán nechal vrakovat krásnou Škodu 125, objevila se tady i Škoda Garde,” uzavřel s úsměvem Martin Kindl.
Podle Martina Kindla je ekologická likvidace vozidel důležitá součást ochrany životního prostředí. “S námi můžete mít jistotu, že vaše vozidlo bude zlikvidováno odpovědným a ekologickým způsobem.”