Role MAP
MAP chtějí zlepšit podmínky přístupu ke vzdělávání a jeho kvalitu, a to s hledem na včasnou péči (podpora dětí do tří let se speciálními potřebami), předškolní, základní, zájmové i neformální vzdělávání. Toho nelze dosáhnout bez kvalitní spolupráce založené na rovnosti a partnerství všech subjektů, kteří do oblasti vzdělávání vstupují. Důležitá je pak především komunikace mezi zřizovateli a vedením škol.
To zahrnuje vzájemné informování, vzdělávání, plánování a zejména následné realizování partnerských aktivit pro řešení místně specifických problémů a potřeb. To vše na základě zkušeností jednotlivých partnerů a s cílem dosáhnout vyšší kvality vzdělávání v mateřských a základních školách. Místní akční plán může na základě analýzy místních potřeb, naléhavosti, lokálních přínosů, reálných dat a analýz z území efektivně stanovit priority a jednotlivé kroky (aktivity), které jsou nutné k dosažení cílů vzdělávací politiky v daném regionu. Zároveň si jednotlivé školy, jejich zřizovatelé i další subjekty mohou předávat příklady dobré praxe a vzájemně se inspirovat.
Zřizovatelé škol jsou velmi důležitým prvkem při tvorbě MAP, a proto je nezbytné, aby se aktivně účastnili příslušných aktivit. Mají totiž k dispozici statistická data o obyvatelích v obci, o předpokládaném demografickém vývoji a informace o plánovaném rozvoji obce, včetně územních plánů.
Spolupráce se zřizovateli
Pravděpodobně nejdůležitějším výsledkem dlouhodobé podpory v území je zvyšující se pozitivní hodnocení systémových kroků zřizovatelů, ředitelů i jednotlivých učitelů a rostoucí důvěra rodičů v kvalitu škol. Je třeba podporovat školy v tom, aby v nich mohla nadále vládnout pozitivní a přátelská atmosféra. Je třeba udržovat dobré vztahy mezi dětmi, v rodinách i mezi kolegy v učitelském sboru, aby z našich dětí mohli vyrůstat silní, sebevědomí a vyzrálí lidé.
Místní akční skupina připravuje různá setkání se zřizovateli nebo vzdělávání pro zřizovatele škol, aby jim poskytla potřebnou podporu. V minulém týdnu se konal seminář, který vedl Miroslav Hřebecký z EDUin na téma „Jak a k čemu směřovat a podporovat naši školu? Aneb o čem by měla být škola a jak na tom spolupracovat s jejím vedením.“. Na semináři se řešily otázky týkající se toho, jaké role by dnes měla škola plnit, jak vypadá kvalitní výuka a jak zřizovatel může účinně pomáhat své škole a ji podporovat. Diskutovalo se také o ideální komunikaci s ředitelem a jak nastavit komunikační mechanismy, například při zakládání hřišť.
Přidat se k nám může každý
Neposlední řadě je potřeba vyzdvihnout úspěch MAS Šumperského venkova, kdy jsme byli vybráni jako region, kde bude projekt Eduzměna systematicky podporovat změnu ve vzdělávání. Podstatou této myšlenky je změnit způsob, jak se u nás učí, a ukázat, že když se otevřeme změně a spolupráci, bude to prospěšné nejen dětem, ale i učitelům, rodičům a všem. Víme, že některé děti mají skvělé učitele a někteří učitelé jsou vedeni skvělými řediteli. Chtěli bychom, aby jich bylo více. Proto usilujeme o systémovou změnu. Do týmu lidí, kteří se chtějí aktivně podílet na těchto změnách, patří Eva Kostecká, místostarostka města Šumperka, Ivica Másilková a Pavla Juřinová z MAP Šumpersko a MAP Zábřežsko nebo Alena Vokurková, ředitelka ZŠ a MŠ Bohdíkov.
„Chceme v našich školách rozvíjet motivující kulturu zaměřenou na maximální úspěch pro každého žáka, nejlepší dostupný servis pro každého učitele a podmínky pro trvalý rozvoj každé školy,“ dodal Radim Sršeň, předseda MAS Šumperský venkov.
Přidat k nám se můžete kdokoliv, více informací o projektu naleznete na stránkách www.mapsumpersko.cz.