Společnost

Nad Šumperskem létá unikátní Boeing. Zavítal i do Moskvy

ROZHOVOR - Unikátní historický letoun brázdí nebe nad Šumperskem. Na letišti zdejšího aeroklubu má svoji novou základnu historický dvouplošník Boeing PT-17 Stearman. Do vzduchu se poprvé dostal už v roce 1943. Jak se ocitnul na Moravě, kolik toho má nalétáno a proč letadla létají lépe v zimě? I na tyto otázky odpovídal pilot šumperského stearmanu Dušan Sýs.

Pilot šumperského stearmanu Dušan Sýs si koupí Boeingu splnil sen. Foto: red

Můžete přiblížit, o jaký typ letounu se jedná? 

Jde o Boeing PT-17 Stearman, model A75L3. Vyrobili ho v roce 1943 v USA, kde sloužil v armádě pro výcvik pilotů. Pak šel do civilního sektoru, kde se používal třeba pro práškování, podobně jako u nás populární Čmeláci.  

Jak se Boeing dostal do Šumperka? 

V roce 1996 ho lodí převezli do Belgie, kde letoun jeho původní majitel vlastnil až do letošního roku. No a letos jsem se rozhodl, že si splním sen a dvouplošník jsem koupil.  

Dá se považovat za veterána? 

Svým způsobem ano. Nalétáno má 4250 hodin. To se může zdát jako dost, ale je to relativně málo. Letadla nestárnou tak, jako auta. Může létat ještě desítky dalších let.  

Je na letounu všechno původní? 

Z velké části ano. Celý stroj prošel generální opravou, při které z něj sundali motor, plátno, všechno se zkontrolovalo, očistilo, ošetřilo a vrátilo na původní místo. Stearman dostal nový potah a také novou povrchovou úpravu.  

Z Belgie jste letoun převezl po zemi, nebo letěl? 

Letěl. Přelet byl dlouhý 940 kilometrů, trval skoro šest a půl hodiny. Třikrát jsme tankovali palivo, kterého se spotřebovalo 300 litrů. Let to byl výživný, ale nádherný.  

Tak dlouhou vzdálenost asi letěl poprvé, že? 

Myslím, že ne. Jeho původní majitel tvrdil, že s ním letěl až do Moskvy. Přelet zabral 15 hodin a pilot musel jedenáctkrát doplňovat palivo.   

Jak těžké bylo dostat takový stroj do Česka?  

No, legislativně to je trochu výzva. Většina stearmanů letá pod americkou značkou. Kvůli tomu se řídí servis a údržba americkými předpisy. To je v Evropě problém, protože společnost, která servisuje letadla podle evropských předpisů nemůže servisovat letadla podle amerických předpisů, a naopak. Tento letoun je registrován pod belgickým úřadem, nicméně pod národní výjimkou, takže tak na půl cesty mezi americkými a evropskými předpisy.   

"Ve spojení s přírodou, jako při jízdě kabrioletem"

Jak se liší pilotování dvouplošníku od jednoplošníku? 

Dvouplošník generuje větší vztlak, ale také věší odpor. Takže na přistání můžete jít nižší rychlostí, je to hodný stroj a dobrý na ovládání. Není to žádná stíhačka. Stearman má cestovní rychlost 160-170 km/h. Spíš je rozdíl v tom, že stearman má ostruhové kolo vzadu, zatímco mnoho jiných letadel má příďový podvozek, kde je kolo vepředu. Trochu náročnější je pak přistání - těsně nad zemí se stroj musí přivést na pádovou rychlost, aby dosedl pěkně na všechna tři kola najednou.  

Stearman má odkrytou kabinu. Jaké emoce při letu zažíváte? 

Určitě jste více svobodní – můžete se vyklonit z kabiny, i když v té rychlosti je to docela fičák. Každopádně se cítíte více ve spojení s přírodou.  

Ale v zimě to asi taková pohodička není… 

Paradoxně v zimě létají letadla lépe, protože je hustší vzduch – křídla generují více vztlaku, motor má lepší výkon. Nicméně s otevřenou kabinou si to představit nedokážu. Je to jako s kabrioletem – hodí se spíš na pohodové letní výlety.  

Můžou si lidé přijít letoun prohlédnout i na letiště v Šumperku? 

Pokud tam zrovna budu, tak určitě ano. Samozřejmě musí respektovat návštěvní řád a chodit jen po vyhrazených plochách.   


Boeing PT-17 Stearman nad Šumperskem. Na focení bylo ideální počasí. Foto: Rostislav Šubert, Marek Šubert



INZERCE
Remax reality Remax reality


INZERCE
Štěpánov hody
INZERCE
Nordic Telecom