„Obec Dolní Studénky dlouhé roky měla k obchvatu zásadní připomínky, kvůli kterým jeho stavbu nepodporovala. Já ale věřím, že věci se mohou posouvat správným směrem, pokud nejsou tlačeny tvrdě z pozice silnějšího, a tak se nám podařilo najít se zástupci Studének společnou řeč a memorandum je na světě,“ uvedl Miroslav Adámek, starosta Šumperka.
Prověření alternativní varianty nemá samotnou přípravu obchvatu podle šumperské radnice časově prodloužit. Zástupci obou stran memoranda – tedy jak Šumperka, tak i Dolních Studének přivítali také zvažovaný sjezd z obchvatu do šumperské průmyslové zóny.
„Skutečný dialog a spolupráce nese ovoce. Na základě nové odborné studie vizi obchvatu Šumperka výrazně přiblížíme realitě,“ dodal Radim Sršeň, starosta Dolních Studének.
Rozhodující budou peníze
O obchvatu Šumperku se mluví už několik desítek let. Jeho trasu komplikuje složitý terén – vodní tok, rybníky, blízkost obydlí i budoucí napojení dalších obcí dál směrem na Jeseník. Projednávání memoranda provázely během zasedání šumperského zastupitelstva velké emoce. Opozice požadovala stažení materiálu a jeho doplnění o další stanoviska.
Rozhodující slovo bude mít nakonec investor stavby, kterým se pravděpodobně stane Ředitelství silnic a dálnic. To se při rozhodnutích o realizace staveb řídí hlavně penězi, tedy tím, nakolik jsou konkrétní projekty nákladné. V úvahu ale bere i ekologické a veřejnoprávní překážky.
Důležité memorandum podepsali starostové Miroslav Adámek a Radim Sršeň. Foto: mus
Vyjádření starosty Dolních Studének Radima Sršně k podpisu memoranda
Je to neuvěřitelné, ale po 15 letech úsilí se podařilo najít dohodu s Městem Šumperk ohledně posunu trasy plánovaného obchvatu. V divokých devadesátkách vznikla studie trasy rychlostní komunikace I/44 v úseku Postřelmov-Rapotín, která na základě studie vyhodnocení vlivu na životní prostředí EIA (nad níž se dnes mimochodem odborníci pozastavují) vybrala (ne)překvapivě jako nejvhodnější trasu tu, která měla vést mimo katastr Šumperka v těsném sousedství naší obce. Ač se to vedení obce a občanům nelíbilo, trasa byla přesto zanesena do územních plánů. Pamatuji si, jak jsem se coby teenager účastnil bouřlivého jednání v naší Sokolovně a kolik svárů to posléze v Dolních Studénkách způsobilo.
Výsledkem bylo, že až do roku 2010 obec výstavbu blokovala, ač všem byla potřebnost napojení Šumperka na rychlostní komunikaci z hlediska rozvoje regionu jasná. V roce 2010 jsme alespoň odblokovali připojení Šumperka za příslib přehodnocení trasy případného pokračování (které se mělo naší obce nejvíce dotknout) ze strany vedení města a Ředitelství silnic a dálnic. Od té chvíle jsem tento požadavek připomínal na každém jednání k přípravě úseku Postřelmov-Šumperk, kterých byly desítky, při každé změně územního plánu Města Šumperk i při změnách Zásad územního rozvoje Olomouckého kraje. Vždy bylo souhlasně přikyvováno, činy tomu ale bohužel nenasvědčovaly.
Až stávající vedení Města Šumperk v čele se starostou Mirkem Adámkem a místostarosty Evou Kosteckou a Karlem Hoškem mělo odvahu s tím něco dělat a na základě nové společné odborné studie vizi obchvatu Šumperka výrazně přiblížit realitě. Velmi mě překvapilo, že při projednávání memoranda na Zastupitelstvu města Šumperka bývalé vedení na sliby a přikyvování zapomnělo... Ale v politice člověka bohužel již asi nic nepřekvapí...
Co je však důležité, nové řešení trasy obchvatu podstatně méně zatíží obyvatele Dolních Studének, prakticky velmi minimálně navíc zatíží občany Šumperka (těm v důsledku výrazně pomůže) a pravděpodobně umožní i vytvoření nového sjezdu, který budou moci využívat občané Studének i nová průmyslová zóna, která v Šumperku vzniká.
Skutečný dialog a spolupráce nese ovoce.