Například Termály Losiny, které jsou dlouhodobě druhým nejnavštěvovanějším místem v Olomouckém kraji, zaznamenaly propad návštěvnosti až na polovinu oproti stejnému období loňského roku. Obsazenost výrazně klesla i u oblíbeného wellness hotelu Diana ve Velkých Losinách. S velkým poklesem návštěvnosti a objednávek se potýkají celé Velké Losiny včetně Ruční papírny.
„Lidé nejezdí, přestože u nás žádná povodeň nebyla. Média servírují obraz zaplavených Jeseníků a lidé ruší své naplánované pobyty, obávají se, že se sem ani nedostanou. Napomáhají tomu i starostové některých obcí, kteří vypouštějí do světa katastrofické zprávy o krizové situaci,“ popisuje provozní ředitel Termálních lázní Velké Losiny David Křepský.
Lidé se bojí
Většina hotelů a penzionů funguje bez omezení, ale zejí prázdnotou. Zaznamenávají storna pobytů na poslední chvíli a více než poloviční pokles nových rezervací. Řada hostů si pobyty přeložila na později, nové rezervace nechodí. Lidé se bojí, nevědí, jak to v Jeseníkách vypadá.
To potvrzuje i David Křepský: „Po tragédii, která se stala v některých částech Olomouckého kraje, zaznamenávám mediální obraz v televizi i ve většině různých příspěvků především takový, že Jeseníky jakožto celek jsou zničeny povodněmi. To znamená pro všechny provozovatele ubytovacích kapacit a turistických cílů rapidní úbytek klientely, rušení pobytů z důvodu obav, že se k nám nedostanou, že je tu vše spláchnuto a nic nefunguje, že jsou Jeseníky nebezpečné a v podstatě neobyvatelné.“
„Co se stalo v některých regionech našeho kraje, je skutečně tragédie. Ze srdce přeji zasaženým oblastem, aby se jim podařilo co nejrychleji se vrátit k běžnému životu. Snažíme se všichni z nezasažených míst pomoci jak materiálně, tak finančně, případně i možností ubytování v našich zařízeních,“ pokračuje David Křepský a dodává: „Tím, že k nám lidé dorazí, byť jen na víkend, prospějí našemu regionu nejvíce. Pomáhali jsme, pomáháme a nadále budeme pomáhat postiženým regionům co to půjde, ale je potřeba si uvědomit, že tu pomoc musíme mít z čeho nabídnout.“
Důležité je opravovat a komunikovat
Dopady povodní na cestovní ruch se zabývá aktuálně zveřejněná studie Asociace hotelů a restaurací České republiky, která provedla rychlý průzkum mezi svými členy, aby zjistila, jak se jejich podnikání dotkly povodně, případně jakou pomoc by očekávali od samotné asociace, ale také od veřejné správy. Z výsledků studie vyplývá, že zhruba třetina hotelů a penzionů mimo zasažené oblasti zaznamenala v uplynulém týdnu v průměru storna pobytu na poslední chvíli do 30 % a více než poloviční pokles rezervací. Z ankety mimo jiné vyplynulo, že podnikatelé v cestovním ruchu očekávají pomoc od krajů, a to ve formě podpory cestovního ruchu a zajištění návratu turistů.
„Nyní hlavně potřebujeme urychlenou opravu dopravní, ale i další infrastruktury tam, kde byla přímo poškozena povodněmi. Pro cestovní ruch je rovněž velmi důležité komunikovat směrem k ostatním zemím i domácím turistům reálné informace o přístupnosti většiny turistických destinací a historických měst. Aby nevznikaly obavy přijíždět a realizovat své plánované cesty a akce. Nezapomeňme, že ve hře jsou i kongresy a konference, které se plánují velmi dlouho dopředu a cestovní ruch je na případné katastrofické informace velmi citlivý,“ komentoval aktuální situaci prezident AHR ČR Václav Stárek.