Kvalitní vzdělávání vzniká spoluprací: Školy a komunita na jedné cestě

Vzdělávání na Šumperském venkově stojí na pevných základech spolupráce. Projekt Místní akční plán vzdělávání ORP Šumperk IV spojuje školy, zřizovatele i komunitu s jasným cílem – vytvářet prostředí, ve kterém se daří dětem, učitelům i školám. Navazuje na předchozí etapy MAP a naplňuje vizi Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+: kvalitní vzdělávání pro každého žáka, podpora profesního růstu pedagogů a dlouhodobý rozvoj škol v celém regionu.

Projekt MAP se také osvědčil jako účinný nástroj podpory venkovských škol. Setkávání ředitelů má svůj význam i přínos. Foto: mas

Setkání ředitelů v rámci projektu MAP IV potvrdilo, že projekt má v území mimořádný význam. Ředitelé oceňují především propojenost škol, otevřenou komunikaci a vzájemnou důvěru, které se díky dlouhodobé práci MAP podařilo vybudovat. MAP je dnes vnímán jako živý a vrstevnatý systém spolupráce, který podporuje sdílení zkušeností mezi různými typy škol, zapojuje další instituce a umožňuje společné vzdělávací i komunitní aktivity. 

Velkým přínosem je pružná reakce na aktuální potřeby škol – MAP se nezaměřuje pouze na formální výstupy a dotazníky, ale na reálné situace ve školách a přímý dialog s jejich vedením. Vzdělávací nabídka pro ředitele i pedagogy je přizpůsobena místním podmínkám a často se koná přímo v jednotlivých školách, což výrazně zvyšuje dostupnost i účinnost vzdělávání. 

Profesní rozvoj pedagogů

Ředitelé oceňují rovněž podporu průvodců, jejichž práce má konkrétní dopad na zlepšení chodu škol. Průvodci pomáhají vedení škol s akčním plánováním, komunikací s rodiči či řešením každodenních problémů. Z jejich iniciativy vznikly i učící se skupiny, například pro začínající ředitele nebo pedagogy pracující s Hejného metodou, které přinášejí další formu praktického sdílení zkušeností. 

Projekt MAP se také osvědčil jako účinný nástroj podpory venkovských škol – umožňuje jim zapojit se do aktivit, které by si samostatně nemohly dovolit, a rozšiřuje možnosti profesního rozvoje jejich pedagogů. Dětem pak přináší konkrétní benefity v podobě exkurzí, soutěží a aktivit propojených s praxi a volbou povolání, které rozšiřují jejich obzory a podporují orientaci v reálném světě. 

Ředitelé hodnotí spolupráci v rámci MAP jako dlouhodobě přínosnou i v kontextu dalších subjektů – od spolupráce s jinými MAPy po propojení s NPI a Středním článkem. MAP je podle nich osobitější a více „na míru“ školám než celostátní programy, protože vychází z potřeb definovaných samotnými školami a na základě zpětné vazby je dále rozvíjí. 

Za slabší oblast zůstává zapojení zřizovatelů a rodičů, které se daří jen částečně, přesto však MAP hledá nové způsoby, jak tyto skupiny více vtáhnout do dění ve vzdělávání. 

Ocenění ze strany MŠMT 

„Projekt MAP je krásným příkladem toho, že když spolu školy, obce a komunita táhnou za jeden provaz, má to reálné výsledky. Navazujeme na roky poctivé práce a společně vytváříme prostředí, kde se dětem dobře učí, pedagogům dobře pracuje a obcím dobře žije,“ uvedl Radim Sršeň, předseda MAS Šumperský venkov a starosta Dolních Studének. 

Na evaluační diskuzi s MŠMT zaznělo ocenění za příkladné propojování aktérů v území a schopnost reflexe potřeb škol. Ministerstvo ocenilo, že MAP Šumperský venkov dlouhodobě vytváří prostředí vzájemné důvěry, podporuje otevřenou spolupráci a dokáže flexibilně reagovat na vývoj vzdělávacích potřeb v regionu. 

Společně vstupujeme do nové etapy 

Úspěchy a zkušenosti z projektu Místní akční plán vzdělávání ORP Šumperk IV se stanou pevným základem pro další rozvoj vzdělávání v našem regionu. V současnosti se připravujeme na nový navazující projekt v rámci výzvy „Akční plánování v území – MAP“, který opět podpoří kvalitu vzdělávání na území ORP Šumperk. 

Nové období přinese rozšíření spolupráce mezi mateřskými a základními školami, se zvláštním důrazem na plynulé přechody mezi stupni vzdělávání – z MŠ do ZŠ a z 1. na 2. stupeň. Novým tématem bude i podpora zdravého školního stravování, reflektující aktuální poznatky v oblasti výživy a připravovanou vyhlášku o školním stravování. 

Těší nás, že můžeme na předchozí práci navázat – s důvěrou, kterou jsme společně vybudovali, s otevřeností ke spolupráci a s vizí vzdělávání, které dává dětem i učitelům ty nejlepší podmínky pro růst. 






INZERCE
Ostrov realit Ostrov realit

VSTUP DO DISKUZE



INZERCE
Chata Kouty