Jakub Dolníček: I český Honza z pohádky se vydal do světa na zkušenou

Jakub Dolníček je na severu kraje nepřehlédnutelnou osobností. Působil jako velmi úspěšný ředitel školy a školky v Dolních Studénkách, nedávno "povýšil" na šéfa velké základní školy v Šumperku. Kromě toho se aktivně zapojuje do komunitního života, podílí se na pořádání akcí, moderuje festivaly... Letos v září se rozhodl kandidovat v krajských volbách. Proč?

"Musíme snížit administrativní zátěž na školách," říká Jakub Dolníček. Foto: jd

Letos kandidujete do krajského zastupitelstva. Proč do toho jdete?

Vnímám, že rozvoj školství v našem kraji je důležitý. Určitě je správně, že kraj reaguje na potřeby velkých i malých firem, které hledají nové zaměstnance. Chtěl bych přiložit ruku k dílu, hledat další a efektivní spolupráci mezi jednotlivými stupni škol a firmami, abychom společně měli kvalitní nabídku práce pro všechny naše absolventy.

Proč Vás zajímají hlavně střední školy?

Olomoucký kraj zřizuje hlavně střední školy. Je to ale také o spolupráci se školami základními, kterým kraj posílá finance na mzdy svých učitelů a dalších zaměstnanců. Kraj také kontroluje činnost všech škol, ale také je úkoluje různými administrativními úkony. Tady bych se chtěl podívat na možnost ulevit vedení škol a snížit množství papírů tak, aby se více mohli věnovat kvalitě vzdělání ve svých školách.

Co chcete nabídnout žákům středních škol a jejich rodičům?

Mně se líbí pohádky. A takový klasický český Honza se vydal do světa na zkušenou. Myslím si, že sympatická změna by byla právě nalezení možností, aby se každý žák ve škole měl možnost během svého studia podívat a inspirovat jinde. Může to být podobná škola v jiném kraji, inspirace za hranicemi, někde v Evropské unii. Již dnes existují programy Erasmu a podobně, ale vždy v omezeném počtu žáků. Zkušenost pro všechny bude určitě smysluplná. Kombinace samostatnosti se zjištěním toho, jak a kde věci fungují, se mladým dospělým do dalšího života budou jistě hodit.

Jak by to přesně probíhalo?

Každá škola by mohla mít v pravidelném intervalu určitou sumu financí, které by byly určeny na rozvoj těchto aktivit, na získávání zkušeností v zahraničí.

Čím dále lze zatraktivnit výuku na střeních školách?

V současné době jsem ředitelem základní školy v Šumperku, předtím jsem několik let vedl málotřídku na Šumpersku. Na obou školách jsem si uvědomil, že jsou žáci rádi, když se zapojí do chodu školy. Toto bych si rád převzal také pro střední školy. To znamená, hledat zdroje, kterými by žáci škol mohli svou školu rozvíjet, dělat ji lepší dalšími aktivitami nebo úpravami. Dalším nápadem je rozvíjet možnost přímo ve školách zaměstnávat projektové manažery, kteří by byli nápomocni vedení škol a učitelům s rozvojem školního vybavení a aktivit.

Každý kraj, škola a jakákoli organizace má své administrativní povinnosti. Chtěl bych se zaměřit na to, jak je zjednodušovat a pokud možno snižovat.




INZERCE
Ostrov realit Ostrov realit


INZERCE
Kickbox K1
INZERCE
Auto _ Kubíček