Expozici připravila Alena Borovcová z Národního památkového ústavu, která vychází ze svého dlouhodobého výzkumu. Výstava tematicky doplňuje stálou muzejní expozici Po stopách bratří Kleinů
První parostrojní železnicí habsburské monarchie byla Severní dráha císaře Ferdinanda, která směřovala z Vídně na sever přes Moravu a Slezsko k solným dolům u Bochnie v polské Haliči. Program státní železniční sítě schválený v roce 1841 měl také zajistit výstavbu nejdůležitějších tratí na náklady státu. Cílem bylo propojení všech rakouských provincií a významných přístavů s Vídní.
Výstavu doplňují trojrozměrné papírové modely staveb
Severní státní dráha vytvořila spojení Vídně s Prahou a napojení na saské železnice. Tratě Severní dráhy císaře Ferdinanda a Severní státní dráhy se později staly páteří železniční sítě České republiky.
Obrazový materiál na panelech doprovází na výstavě trojrozměrné papírové modely staveb od Vladimíra Londina. Modely zachycují první etapu, kdy stavby na obou drahách navrhoval architekt Anton Jüngling a následující období typizovaných projektů. Návštěvníky podle zástupců muzea zaujme také větší model nádraží v Českém Brodě. Exponáty k výstavě doplnilo Muzeum silnic především pamětními medailemi či dobovými litografiemi.