Skylor je už deváté album Dying Passion. Snažili jste se, aby bylo něčím výjimečné a jiné, nebo jste chtěli kontinuálně navázat na styl předchozích nahrávek?
Je přirozené, že když děláš novou hudbu, chceš, aby byla deska něčím výjimečná. Nikam jsme to ale netlačili, skládali jsme muziku, tak jak z nás lezla. Hráli jsme si možná víc s rytmikou, s kytarovými efekty a celkově jsme si dali hodně záležet na aranžování skladeb. Deska je nakonec možná víc popová, než jsme kdy v minulosti nahráli. Je to asi vlivy, které se na nás hrnou, já si v poslední době oblíbil dream pop, darkwave a i tyhle vlivy na desce jsou znát. Ale nikdy jsme se škatulkovat úplně nechtěli, proto najdeš na desce těch vlivů více, neradi bychom ustrnuli na mrtvém bodě, baví nás hudbu stále posouvat.
Od vydání předchozího alba Black Threads uplynulo šest let. To je na vás dlouhá doba, dříve jste vydávali desky co dva nebo tři roky. Proč jste s vydáním nového alba tentokrát otáleli?
Nikdy jsme si nedávali žádné termíny, kdy chceme mít hotovou další desku. Prostě až byl nachystaný materiál, tak se šlo do studia. Určitě ale stojí za "zpožděním" moje druhá kapela Elbe, se kterou jsem v uplynulém období natočil dvě nahrávky. Deska Skylor ovšem vznikala v průběhu celých šesti let. Několik songů jsme několikrát předělali a možná jsme si se skladbami hráli více než v minulosti. Dávali jsme větší pozornost detailům.
Myslím, že ten čas pomohl i tomu, že materiál stihl dostatečně uzrát. Samotné nahrávání desky jsme taky nijak nehrotili. Natáčeli jsme na několik etap, už někdy v červnu 2021 jsme ve studiu Svárov pod dohledem Lukáše Martínka a Michala Šindeláře nahrávali bicí. Pak jsme v průběhu prázdnin natáčeli vše ostatní v šumperském studiu Black Chambers u Dušana „Mikyho“ Mikulce - je to náš ex člen z období desek Amplify a Transient. Mělo to své výhody, nemuseli jsme nikam dojíždět a časově jsme si to mohli přizpůsobit, jak jsme chtěli. Následoval mix, který jsme svěřili Martinovi Spacoshovi, mimochodem můj kolega z kapely Elbe. Míchání byl nejdelší proces, který trval čtyři měsíce, a myslím, že se to vyplatilo, protože si s tím Martin opravdu krásně vyhrál a výsledek stojí za to. Po mixu putovala deska do Dánska na mastering k velice uznávanému mistrovi zvuku Jacobovi Hansenovi.
Vaše novinka není jen o hudbě, ale významná je také textová složka a vyprávěný příběh vesmírné odyssey astronauta Skylora. Můžete album představit z toho pohledu?
Měl jsem představu o astronautovi, který je sám na vesmírné misi, dívá se na naši planetu a probíhají mu hlavou všemožné myšlenky. Z výšky člověk získá přirozeně nadhled a každý song měl vykreslit úvahu a jakýsi vnitřní rozhovor, co astronauta trápí nebo těší. Když postupně texty vznikaly, tak se téma víc rozvolnilo. Řekl bych až do jakýchsi abstraktních poloh, kdy nejsme spjatí se Zemí, ale cestujeme víc do vesmíru. Během psaní dostal astronaut i jméno Skylor a to se hodně nabízelo nazvat takhle celou desku. Skylor poznává různé planety, dimenze, kde není čas, gravitace a tělo vyživuje vesmírný prach. Objevuje světy, které jsou zcela jiné, než zná ze sci-fi filmů, kde se válčí, okupuje a zabíjí. Přemýšlí, proč vlastně tohle lidi přitahuje. Když nastal jeho čas vrátit se zpět, bylo pro něj snadné rozhodnutí zůstat v nám neznámém prostoru...
Texty jsem hodně řešil s Miroslavem Václavkem, já mu nahodil téma a on napsal svým básnickým šarmem text. Tahle spolupráce nám fungovala i na předchozí desce Black Threads. Dobře se umí napojit na téma alba, vnímat atmosféru skladeb a tu přenést do slov. Stejné mohu říct o našem dvorním grafikovi Petru Štefkovi, který atmosféru vystihl a vložil do obalu desky.
"Vinyly i kazety se vrací. Letos vydáme starší alba na MC a LP"
Jak nahrávku hodnotíte s odstupem dvou měsíců od vydání? Jaké jsou reakce fanoušků?
Tohle ještě popravdě nedokážu posoudit, desku jsem si ještě s odstupem nepustil, je to pro mě krátká doba na bilancování. Při tvorbě a samotném natáčení i mixování jsem ty písníčky slyšel víc jak tisíckrát a abych si vytvořil nějaké osobní hodnocení potřebuji více času, větší odstup. Fanoušci zatím reagují pozitivně, píšou nám, že desku jedou furt dokola a nemůžou se jí nabažit. (smích)
Hudební kritika nešetří chválou a například magazín Frontman vás označil za opomíjenou senzaci. Jak moc vás názory publicistů zajímají?
Názory publicistů mě docela zajímají, přeci jenom jim pod rukama projde obrovské kvantum muziky a když se dokáží prokousat i tou naší, tak jsem rád za jakoukoliv reakci. V pár recenzích se psalo, že s každým dalším poslechem album baví více a více. To si pak té recenze vážím o to více, když víš, že dotyčný dokázal věnovat desce víc času než jeden poslech. Je to pak v textu recenze znát.
Aktuálně novinkové písně představujete na republikovém koncertním turné. V sobotu 30. dubna se představíte také v Šumperku. Na co se mohou fanoušci těšit?
Ano, momentálně jsme v půlce Aerosouls Tour a v sobotu 30. dubna vystoupíme v šumperské knihovně T.G Masaryka ve velkém sále. Už mně pár lidí volalo, kde že to tam najdou. Takže Městská knihovna stojí vedle šumperského Gymnázia, my budeme hrát ve třetím patře na velkém sále. No a těšit se můžete nejen na naše nové album Skylor, které pokřtíme, ale zahrajeme i pár starších songů. Turné jedeme s našimi kamarády Silent Stream of Godless Elegy, kteří hrají hodně povedený metal s prvky folku. Uslyšíte housle, cello a třeba i cimbál. Sál se otevře v 18 hodin a samotný koncert začne už o hodinu později. K prodeji budeme mít spoustu CD, triček obou kapel a především novinku Skylor. Takže jste všichni srdečně zváni a doufám, že si koncert společně užijeme.
Jaké máte plány po turné?
V květnu oslaví naše album Voyage 20 let a jako dárek nám vyjde tohle album na kazetě u labelu Dead Maggoty Productions. Kazety se docela vrací a je o ně zájem, už máme i další nabídku na vydání prvního alba Secretly na MC. A co hlavně, tak v listopadu nám vyjde novinka Skylor i na vinylu u labelu Smile Music a to hned jako 2LP. Čtvrtá strana LP bude obsahovat několik bonusů. LP plánujeme pokřtít v brněnském Kabinetu Múz.
Podívejte se na klip Aerosouls z nového alba Skylor: