Dlouhé stráně poprvé využily náhradní díl vyrobený kovovým 3D tiskem. Byl hotový sedmkrát rychleji

DLOUHÉ STRÁNĚ - Za rekordních 14 dnů dokázali energetici sehnat a zprovoznit důležitý náhradní díl do přečerpávací vodní elektrárny na Dlouhých stráních. A nebyla to ledajaká součástka. Oběžné kolo čerpadla oleje pro chlazení je vyrobeno pomocí revoluční technologie 3D tisku kovů.

Odborníci ze společnosti ŠKODA JS vyrobili pro elektrárnu Dlouhé stráně náhradní díl pomocí 3D tisku. Foto: red

3D tisk proniká do nových oblastí a jeho výhod začínají využívat i energetici. Inovativní postup boduje v případech, kdy se chybějící zařízení už nevyrábí, není na trhu zrovna dostupné nebo má příliš dlouhé dodací lhůty. "Nasazování plastových i kovových dílů vyrobených v 3D tiskárnách přispívá ke zkrácení času odstávek a zvýšení výroby – to vše bez vlivu na bezpečnou dodávku elektřiny," vysvětluje mluvčí ČEZ Vladislav Sobol. 

Pomocí speciálních 3D tiskáren odborníci vyrobí nebo přesněji řečeno vytisknout kovové díly o hmotnosti od jednotek do stovek kilogramů. Vedle jaderných provozů už se 3D tisk uplatnil i na přečerpávací vodní elektrárně Dlouhé stráně. Velké baterii české energetiky umístěné na hřebenech Jeseníků ze dne na den vypovědělo službu oběžné kolo čerpadla oleje pro chlazení závěsného ložiska na druhém soustrojí a bylo třeba ho rychle nahradit. Na dodání dílu o rozměrech 165x82 mm a hmotnosti 3,2 kg by ale energetici běžně čekali až 4 měsíce. 

Za 14 dnů hotovo

„Za srovnatelných výrobních nákladů bylo čerpadlo už za 14 dní znovu v provozu. A to díky dobré spolupráci a inovativním postupům v čele s modelováním pomocí 3D laserového scanování a výrobou z nástrojové oceli kovovým 3D tiskem. Dlouhé stráně jsou v případě potřeby schopné po několik hodin dodávat české energetické soustavě stovky MW regulačního výkonu, takže v rychlosti dodání dílu hrál roli skutečně každý ušetřený den,“ říká ředitel vodních elektráren ČEZ Róbert Heczko.

Při 3D tisku využívají tvůrci hned tři odlišné technologie. Všechny pracují s různou formou nataveného materiálu, ale liší se prostředky využívanými k tvarování. „Výběr technologie 3D tisku se odvíjí od materiálu a požadavků na daný díl. Poté si s využitím 3D skenování připravíme data a můžeme začít tisknout. Jednodušší díly zvládneme vyrobit v řádu několika hodin,“ uvedl František Krček, generální ředitel ŠKODA JS.




INZERCE
Ostrov realit Ostrov realit

Názory k článku

Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.



INZERCE
ZdeInzeruj Sumperk
INZERCE
TV Morava