TIPY NA VÝLET

Za vyhlídkou z hradu Rabštejn a vrcholu Kamence

cyklotrasa (40 km)

Nová Hradečná – Dolní Libina – Oskava – Bedřichov – Rabštejn – Hvězda- Kamenný vrch – Nový Malín – Šumperk 40,- km

Mírně obtížná celodenní trasa s větším stoupáním na Rabštejn a Kamenec v jižní části Hrubého Jeseníku vhodná pro horská a trekingová kola. Asfaltový povrch jen po Rabštejn a od Mladoňovské silnice.

Kilometráž :

Lupěné 295 55,-
Zábřeh, ŽST 280 59,-

Doporučené mapy:
KČT č.52 Zábřežsko (1:50000)
č.54 Hrubý Jeseník (1:50000)
č.12 Hrubý Jeseník (cyklo 1:100000)
SHOCART č.118 Jeseníky (cyklo 1:75000)

Možnosti občerstvení :
Nová Hradečná , Dolní Libina, Nemrlov, Oskava, Bedřichov, Rabštejn, Nový Malín

Popis trasy :
Náš výlet si usnadníme použitím vlaku v trati Šumperk – Nová Hradečná, který nás ušetří zvlněného terénu u Hrabišína. Vystoupíme i s jízdním kolem na zastávce v horní části obce, za kolejemi nás láká oblíbená výletní restaurace . Dominantu Nové Hradečné tvoří velký pozdně barokní kostel sv.Vavřince z r.1774 s křtitelnicí z černého mramoru. Nás čeká mírný sjezd obcí do části Hradec (pozůstatky halštatského hradiště), kde odbočíme vlevo a po silniční cyklotrase č.6032 (dovede nás až na Rabštejn) jedeme proti proudu říčky Oskavy. Půl kilometru za rybníkem přijedeme do Dolní Libiny, od roku 1960 součásti velké obce Libina. Libina se připomíná již v roce 1348, v roce 1837 byla povýšena na městečko. Po roce 1821 byla zřízena Langerova manufaktura, poté mechanická přádelna a v roce 1875 výroba drátěného pletiva továrníka Zimmermanna. V centru Libiny zaujme barokní kostel sv.Jiří se sochami J.Nepomuckého a P.Marie nebo empírový dům z roku 1827. Dnes jsou kolem Libiny rozlehlé ovocnářské sady.

V Dolní Libině odbočíme nejprve vpravo a u restaurace vlevo na silnici kolem říčky Oskavy, která nás mírným stoupáním přivede až do Oskavy. Obec vznikla v 16.století při dolech na železnou rudu. Již od doby keltské a velkomoravské se zde rýžovalo zlato. Od 18.století v provozu manufaktura, nyní podnik Moravolen.Technickou kuriozitou je tovární kouřovod vylámaný jako tunel v kopci nad obcí a na konci tunelu vybudovaný komín, což umožnilo zplodiny odvádět pryč s úzkého údolí Oskavy. V centru obce zaujme kostel sv.Floriána z roku 1803.

Nás čeká táhlé pozvolné stoupání do Bedřichova, místní části Oskavy, který vznikl po roce 1620 okolo hamru..Po roce 1721 jej vlastnili Harrachové a nastal rozvoj železářství. Z hamrů vznikla postupně pila a dnešní Bedřichovské strojírny. Ve středověku se zde rýžovalo zlato. V Bedřichově začneme poměrně prudce stoupat okolo zchátralého kostela sv.Bedřicha, strojíren až k hájence. Dále pokračujeme vzhůru po lesní silničce úzkým údolím podél potoka Oskavy na křižovatku silniček, kde odbočíme vlevo až k rozcestí Pod Rabštejnem. Zde opět ostře zatočíme vlevo a po chvíli dosáhneme velké louky pod zříceninou hradu Rabštejn.

Původní myslivna byla v minulých letech přebudována na výletní restauraci, kde můžete najít příjemné občerstvení.(mimo sezónu bývá otevřena pouze o víkendech). Před hosticem je také vydatný pramen vody. Zde si uschováme kola a po červené tvarové značce se vydáme téměř o 100 m výše k nedalekým cvičným horolezeckým skalám a zřícenině hradu. Uvítají nás 25-35 m vysoké skalní masívy z pevného metadiabasu. Skalní bloky jsou spojeny hradbou, mezi skalami stály obytné budovy, brána stála na jihovýchodní straně. Rabštejn se prvně připomíná roku 1318 a velmi často střídal majitele. Při husitských válkách se na rozdíl od husitského Sovince stal baštou příznivců krále Zikmunda. V polovině 17.století Rabštejn sloužil i jako vězení. Za třicetileté války byl hrad částečně opraven a sloužila zde stálá vojenská posádka. Roku 1645 byl hrad Švédy dobyt . Od konce 17.století je hrad neobýván a zdivo postupně rozebrali obyvatelé Bedřichova.

I dnes působí Rabštejn na návštěvníky ohromujícím dojmem . Na nejvyšší ze skal vede úzkou průrvou žebřík, který zpřístupňuje zábradlím opatřenou vyhlídku. Z vrcholu je nádherný kruhový rozhled.

Po prohlídce hradu se jedeme kolem hostince po červené pěší značce, která vede po širší lesní cestě, která nás bez velkých výškových rozdílů po úbočí Vinné hory přivede k rozcestí Hvězda s turistickým přístřeškem. Zde opustíme na chvíli pěší značení a vlevo po silničce objíždíme malý pahorek. Po půl kilometru nesmíme přehlédnout výrazný rozcestník Pod Kamencem po levé straně, kde nás čeká velmi prudké stoupání vlevo po lesní cestě společně se červenou, modrou a zelenou značkou. Po namáhavém vytlačení kola přijdeme na širokou lesní cestu, která stoupá již mírně k rozcestníku Nad Řijištěm. Červená s modrou značkou odbočují prudce nahoru lesní pěšinou k vrcholu Kamence, my pojedeme dále podle zelené po cestě až k rozcestí Pod Smrčníkem. Zde odbočíme vpravo na červenou značkou a po úzké lesní cestě vystoupáme na křižovatku Kamenec, rozc. Zde můžeme uzamknout kola a po pěšině s tvarovou červenou značkou se „vyškrábeme“ na skalnatý vrchol Kamenný vrch (Kamenec). Najdete zde fylitovou skálu s dobře znatelnými čočkami křemenea detailním zvrásněním a mrazové sruby.Po omezené vyhlídce na Šumperk z vrcholové skály se můžeme zapsat do vrcholové knížky nebo se posilnit borůvkami.

Po návratu k rozcestí Pod Smrčníkem pokračujeme po široké zpevněné lesní cestě, postupně se odpojí zelená a červená značka a my již bez značení začínáme ostřeji klesat. Po kilometru sjezdu začíná lesní silnička , která nás nad Malínskou roklí za stálého ostrého klesání dovede až k silnici na Mladoňov. Zde je potřeba při sjezdu dávat pozor, neboť je za zatáčkou umístěna závora. Na křižovatce odbočíme vpravo a kolem Milostné studánky přijedeme v zatáčce k rozcestníku Malínská rokle Kilometr vpravo po zelené značce můžete najít atraktivní skalnatou soutěsku.na Malínském potoce. Nás čeká další sjezd horní části Nového Malína , za přejezdem zastavíme u pozdně barokního kostela Nanebevzetí P.Marie z r.1705 s průčelní věží na místě středověké stavby. Dochoval se zde pozůstatek hradiště z doby lužické a slovanské, část valu s příkopem v délce 20m. Za třicetileté války zde bývalá prachárna, roku 1643 ves vyloupili Švédi..Až do roku 1945 se obec jmenovala Frankštát. Nový Malín byl pojmenován podle nových obyvatel po roce 1945, kteří přišli z Českého Malína na Ukrajině, který fašisté v roce1943 zničili a 374 obyvatel upálili. Událost připomíná pomník pod kostelem. Povšimněte si také cestou do Šumperku zdobené empírové brány z pol.19.století.

Závěrečný úsek do Šumperku vede po silnici mírným klesáním zástavbou Nového Malína a místní částí Plechy. (pozor na zvýšený provoz automobilů v dolní části obce !)

zpět na výpis ubytování

Doporučit tuto stránku přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o této stránceUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru

ZA KULTUROU ZADARMO

Hrajte s TÝDNEM o 3 vstupenky na nové české drama JAN PALACH, které promítá šumperské kino Oko od 21. do 29. srpna. Stačí, když pošlete správnou odpověď na soutěžní otázku a budete mít špetku štěstí při losování. V příštím čísle zveřejníme jména tří čtenářů, kteří půjdou do kina zadarmo.

Soutěžní otázka:

Ve kterém roce se Jan Palach rozhodl přinést nejvyšší oběť jako protest proti sovětské invazi do Československa?

A) 1968
B) 1969
C) 1971

Odpovědi posílejte do čtvrtka jako SMS ve tvaru ODPOVĚĎ, JMÉNO,
BYDLIŠTĚ na číslo 605 854 541. (Cena jedné SMS odpovídá standardní textové zprávě dle ceníku vašeho tarifu.)

VYHODNOCENÍ

Vstupenku na hudební festival REVIVAL INVAZE, který se uskuteční v pátek 24. srpna v Pavlínině dvoře v Šumperku, vyhráli Šárka Trundová ze Šumperka, Marta Pudilová z Loštic, Michal Všetíček ze Šumperka, Lada Řezníčková z Mohelnice a Libor Nekola z Nového Malína.
Blahopřejeme! Výhra na vás čeká v pokladně Domu kultury Šumperk (po – pá, 14 – 17 h).