TIPY NA VÝLET

Ze Šumperku do Šumperka

cyklotrasa , Bohdíkov (49,5 km)

Šumperk –Hraběšice – Hvězda – Skřítek – Vernířovice – Maršíkov – Velké Losiny - Šumperk 49,5 km

Mírně náročná trasa jižní částí Hrubého Jeseníku vhodná pro horská , trekingová i silniční kola..

Kilometráž:

KČT č.12 Hrubý Jeseník (cyklo) 1:100000
SHOCART č.118 (cyklo) 1:75000

Možnosti občerstvení:
Vikýřovice, Krásné-letiště, Krásné-přehrada, Hraběšice, Skřítek, Vernířovice, Maršíkov, Velké Losiny, Rapotín,

Popis trasy : Od šumperského nádraží jedeme po Jesenické ulici a sledujeme pěší červenou značku. Po kilometru odbočíme vpravo, přes lávku přejedeme řeku Desnou a po nově vybudovaném kamenném břehu řeky přijedeme k dřevěnému rozcestníku u penzionu Jirsák. Na křižovatce odbočíme vpravo a po silnici pozvolna stoupáme okolo zastávky Železnice Desná , letiště (možnost vyhlídkových letů) až k rozcestníku u vodní nádrže Krásné. Přehrada bývá využívána k rekreaci (nebývá zde však díky okolním polím nejčistší voda) , najdete zde také letní restauraci.

Pokračujeme po silnici až ke křižovatce Hraběšický potok , kde nás červená značka opustí a začneme ostřeji stoupat rovně po silnici podél potoka. Stoupáme okolo krásenského lomu až do horské vsi Hraběšice. V minulosti se v okolí těžila železná ruda, dnes je z velké části rekreační osadou. Za točnou autobusu nás čekají serpentiny, po kterých přijedeme až k vyhořelé chatě Traťovka. (vlevo vysílač). Odbočíme vpravo na lesní silničku a společně se žlutou pěší značkou vytrvale stoupáme severním úbočím Kamenného vrchu, vpravo se nám z horských luk otevřou pohledy zpět na Hraběšice a Prostřední skálu. Po dvou kilometrech se vyšplháme k rozcestí turistických tras Pod Kamencem , žlutá značka vede pěšinou lesem, my pokračujeme vlevo po asfaltové silničce až k turistickému přístřešku a křižovatce Hvězda.

Po regeneraci sil pokračujeme po asfaltové silnici , kde nás povede zelená turistická značka, Po krátkém stoupání jedeme téměř po vrstevnici , mírně sjíždíme k vyhlídkové skalce Krtinec . Velmi hezký je i pohled z 500 m vzdáleného Bílého kamene (948 mnm), kam nás dovede neznačená pěšinka. Po návratu ke kolu jedeme stále po silničce až k rozcestí Pod Bílým kamenem. Zde máme možnost pokračovat vlevo po neudržované lesní cestě společně s naší zelenou značkou nebo nás silnička přivede k hlavní silnici č.11, kde odbočíme vlevo na Skřítek.

Horské sedlo Skřítek je oblíbeným celoročním cílem i východiskem návštěvníků hor. U silnice můžeme spatřit sochu Skřítka, dobrého ducha jesenických hor od sochaře J.Jílka. Silnici vybudovali v letech 1839-1842 bratři Kleinové jako císařskou komunikaci. Stával zde zájezdní hostinec německého turistického spolku, který v roce 1945 při přechodu válečné fronty vyhořel. Od roku 1966 slouží turistům nově vybudovaný motorest.Známá je také nepřístupná rezervace Rašeliniště na Skřítku z r.1955, připomínající severský tundrový les. Ze Skřítku nás čeká sjezd po hlavní silnici ke křižovatce s lesní silničkou nad Klepáčovem. Za návštěvu stojí dřevěný roubený kostelík sv.Jana Nepomuckého z r.1783, asi půl kilometru pod silnicí. My odbočíme vpravo po neznačené stoupající silničce dovede až ke křižovatce pod Kočičí skalkou. Odbočíme vlevo a kolem turistického přístřešku s výhledem na Vernířovicko prudce sjíždíme úzkou silničkou úbočím hory do údolí řeky Merty. Na křižovatce Pod Zadním Hutiskem (přírodní památka s opuštěným lomem na krupník ) odbočíme na asfaltku vlevo a společně s modrou pěší značkou klesáme do Kosařů. Zde se napojíme na žlutou značku, která nás po klesající silničce dovede až do Vernířovic.

Horská ves Vernířovice se připomíná již v roce 1558.V okolí se těžil do konce 19.století magnetit. Dnes zde mj. najdete několik ubytovacích a stravovacích zařízení, kde se můžete občerstvit. 2,5 km od obce v osadě Švagrov je východisko Lesní ekostezky –naučné stezky, kde se můžete za pomoci tištěného průvodce seznámit s lesními ekosystémy i ¨hornickými památkami.

Naše trasa pokračuje mírným klesáním vesnicí po silnici ve směru do Sobotína až ke křižovatce na Maršíkov. Po pravé straně mineme oboru s blízkým Střeleckým dolem, nalezištěm berylnatých nerostů. Po silnici odbočíme vpravo a mírně stoupáme v serpentinách až ke kapli a turistickému rozcestí Nad Maršíkovem. Dále nás čeká sjezd do nedalekého Maršíkova (souběžná modrá značka zkracuje serpentiny), kde je významná památka , dřevěný kostel z roku 1609 zasvěcený archandělu Michaelu s původním dřevěným zařízením. Roubená budova má vysokou valbovou střechu krytou šindelem, loď je dlouhá 14 m a 11 m široká. Tři barokní oltáře pocházejí z 18.století. U Maršíkova byl také v roce 1820 poprvé v Evropě nalezen nerost chrysoberyl . Modrá značka nás povede až do blízkých lázní Velkých Losin, nejprve po silnici kolem železniční zastávky , u hřbitova přejedeme hlavní silnici a po místní úzké komunikaci sjedeme ke kostelu sv.Jana Křtitele ve Velkých Losinách. Je to nejvýznamnější církevní památka v okolí, která byla postavena v roce 1603 Janem ze Žerotína. Kostelní loď je obdélná a zakončena pětibokým kněžištěm, klenba má renesanční štukovou výzdobu. Uvnitř je vzácná křížová cesta od F.A. Sebastiniho z roku 1784. V roce 1730 byla ke kostelu přistavěna barokní kapla sv.Kříže s hrobkou Žerotínů.

Po místních komunikacích přijedeme do lázní a po bílé cyklotrase č. 6197 pokračujeme k losinskému zámku.(popis lázní a zámku viz cyklovýlet č.11 Luvíkovský okruh). Zde odbočíme vlevo a po silniční cyklotrase č.6114 jedeme po hlavní silnici okolo zámeckého parku, nalevo vidíme 400 let starý popravčí dub čarodějnic, kde byly popraveni také vůdci selského povstání v roce 1662. Po půl kilometru odbočíme na vedlejší komunikace a okolo rekreačního areálu Losinka pokračujeme horním Rapotínem. Cyklotrasa 6114 nás převede opět přes hlavní cestu a podél železniční trati přijedeme k petrovskému nádraží (pozor na křižovatce se silnicí 1.třídy č.11!). Z nádraží pokračujeme opět po místních komunikacích do centra Rapotína. Vedle kostela si můžeme prohlédnout drobnou barokní kapli sv. Michala z 2.pol.18.století, u restaurace Camion povodňový kámen, který připomíná velkou povodeň v roce 1997. My u kostela odbočíme vlevo a středem Rapotína po uličkách dorazíme k Zemědělskému skanzenu, muzeu veteránů a zooparku U Havlíčků. (otevřeno denně celoročně). Místní komunikace (již bez CZT 6114, která odbočuje přes krytou lávku do Vikýřovic) nás okolo areálu STS k hlavní silnici směřující do centra Šumperku.

zpět na výpis ubytování

Doporučit tuto stránku přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o této stránceUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru

ZA KULTUROU ZADARMO

Hrajte s REJEM o dvě vstupenky na besedu s profesorem MARTINEM HILSKÝM, která se uskuteční v sobotu 9. června v Divadle Šumperk. Stačí, když pošlete správnou odpověď na soutěžní otázku a budete mít špetku štěstí při losování. Příští týden zveřejníme jména čtenáře, který půjde na besedu zadarmo.

Soutěžní otázka:

Jaké prestižní ocenění obdržel profesor Martin Hilský?

A) Řád britského impéria
B) Řád Bílého lva
C) Medaili cti USA

Odpovědi posílejte do čtvrtka jako SMS ve tvaru ODPOVĚĎ, JMÉNO, BYDLIŠTĚ na číslo 605 854 541. (Cena jedné SMS odpovídá standardní textové zprávě dle ceníku vašeho tarifu.)

VYHODNOCENÍ

Vstupenku na festival BÝT ŽENOU, který se uskuteční v sobotu 26. května v Domě kultury Šumperk, vyhráli Jana Holinková z Bludova, J. Havlíčková ze Šumperka a Jiří Blažek z Petrova nad Desnou.
Blahopřejeme! Výhra na vás čeká v pokladně DK Šumperk (po – pá, 14 – 18 h).