TIPY NA VÝLET

Úsovskou vrchovinou na tajemné Bradlo

cyklotrasa , Jeseníky (51,5 km)

Šumperk – Třemešek – Polesí Dražník – Dlouhomilov – Benkov – Obědné – Bradlo – Lipinka – Nedvězí – Rohle – Brníčko – Sudkov – Šumperk -51,5 km Mírně náročná celodenní trasa vedená zvlněnou Úsovskou vrchovinou vhodná pro trekingova a horská kola, pro silniční kola méně vhodný úsek Polesí Dražník – Dlouhomilov (lze objet přes Hrabišín).

Kilometráž :

Králec 310 48,5 zelená pěší značka
Šumperk 317 51,5

Doporučené mapy :
KČT č.52 Zábřežsko 1:50000 č.53 Kralický Sněžník 1:50000 č.12 Hrubý Jeseník (cyklo) 1:100000 SHOCART č.118 Jeseníky (cyklo) 1:75000 č.146 Horní Pomoraví (cyklo) 1:75000

Možnosti občerstvení :
Třemešek, Dlouhomilov, Obědné, Lipinka, Nedvězí, Rohle, Brníčko, Kolšov, Sudkov, Dolní Studénky, Králec

Popis trasy :
Od šumperského nádraží nás povede ulicemi města modrá pěší značka přes železniční přejezd a okolo plaveckého areálu Benátky. Na konci Šumperku za stavebním podnikem Lesostavby odbočíme vpravo na silnici k Třemešským rybníkům. Hráze a břehy jsou porostlé starými duby a lípami, na hladině rybníků sídlí početné kolonie vodních ptáků. O kousek dál přijedeme na křižovatku s hostincem, kde se dáme doleva. Po pravé straně míjíme výraznou budovu zámku Třemešek, který dal v. 16.století postavit šlechtic Jan Bukůvka. Po roce 1653 se stal součástí žerotínského panství. Za posledního žerotínského majitele Josefa Karla byla věž třemešského zámku upravena na astronomickou observatoř s hvězdářským dalekohledem.. Po roce 1857 byla zahájena přestavba zámku do empírové podoby, která renesanční objekt znehodnotila, zejména ze strany silnice.Na protější straně zámku však najdeme původní renesanční portál, zřejmě nejhezčí a nejcennější na Moravě. Je zřejmě dílem italských kameníků. Zámecký park je neudržován. Dnes je v zámku učiliště.

U zříceniny hospodářského objektu odbočíme vpravo a po lesní silničce mírně stoupáme lesem až k rozcestí Nad Olešnou. Zde odbočíme vpravo a bez velkých výškových rozdílů přijedeme k turistickému přístřešku Polesí Dražník. Zde silnička končí a jedeme po široké lesní cestě. Po půl kilometru odbočíme vlevo a po úzké lesní a polní cestě s pěknými výhledy klesáme do Dlouhomilova. Modrá značka nás přivede ke statku se zdobeným štítem a branou ze začátku 19.stol., pozoruhodný je rovněž kostel klasicistní stavby z roku 1785. Pod kostelem můžete vidět další statek (čp.8) s arkádami a zdobeným reliéfním štítem z roku 1848.

Po občerstvení v místním hostinci jedeme stále po modré značce do místní části Medelské, zde se modrá značka odpojí a my ostřeji stoupáme již bez značení po silnici do malé vsi Benkov. Stále nás čeká stoupání, kterým za pomocí serpentin dosáhneme Benkovské sedlo. Poté již za pěkných výhledů na Libinsko a Bradlo klesáme po silnici do vsi Obědné . Na křižovatce odbočíme vpravo a začneme ostřeji stoupat po silnici bez značení přes kopec Baškovec. Před sjezdem do Nedvězího zamíříme vlevo na lesní silničku k rozcestí Nad Nedvězím. Zde odbočíme na lesní zpevněnou cestu vlevo značené jako silniční CZT 6050, kterou objíždíme vrchol Třech kamenů a téměř po vrstevnici narazíme na pěší červenou značku Nová Hradečná –Bradlo. Zde uzamkneme kolo a vydáme se pěšky po červené značce na necelý kilometr vzdálený vrchol Bradla. Bradlo je mohutná slepencová skála zpřístupněná vytesanými schody a zábradlím. Z vrcholu je krásný kruhový výhled , západní stěnu využívají horolezci. Hora bývá též nazývána Moravský Blaník a byla symbolem češství v poněmčené oblasti, za první republiky se zde v květnu konaly manifestace českého obyvatelstva.

Po návratu k našemu kolu pokračujeme po vrstevnicové cestě, kterou později sjíždíme do horní části Lipinky. Ves vznikla jako osada dřevařů a uhlířů již před rokem 1457 a leží v malém údolíčku na jižních svazích Bradla. Naše cyklotrasa č.6050 vede doprava, nejprve 400m po silnici, poté začneme více stoupat vpravo na hřbet Ostré hory (461 mnm) a dále již po vrstevnicové lesní silničce zpět k rozcestí Nad Nedvězím. Dále budeme sledovat již značky silniční cyklotrasy 6114 až do Šumperku. Po silnici sjedeme do obci Nedvězí , kde máme skvělou možnost občerstvení v místním hostinci. Pokračujeme podél potoka Rohelnice a vodní nádrže do nedaleké obce Rohle. Mezi zdejší pamětihodnosti patří raně empírový kostel sv:Martina z roku 1803, socha Jana Nepomuckého z r.1833 nebo kupecký dům (čp.6) s podloubím z 1.pol.19.stol.

Za Rohlí nás čeká stoupání po silnici na Rohelskou boudu, odkud lze odbočit vpravo po žluté pěší značce k Cikánskému buku. (2 km, pohodlně sjízdné) . My budeme opět v serpentinách sjíždět do osady Strupšín, v Dolním Brníčku odpočíme vpravo na místní komunikaci, která nás dovede až k oblíbené restauraci U Kouřilů v Brníčku. Od hospody zamíříme dále po silnici až k rozcestníku Brníčko podhradí. Zde uzamkneme kola a po červené pěší značce vyšplháme na blízkou zříceninu hradu Brníčko., která byla v roce 2004 odlesněna a stala se tak zdaleka viditelnou. Hrad je hlavní dominantou obce. Byl založen v 1.pol.14.století. a osvědčil se jako nedobytná pevnost. V roce 1434 jej získal rod Tunklů, za kterých se Brníčko stalo centrem zábřežského panství. V roce 1471 byl hrad dobyt vosky Matyáše Korvína a přestal být panským sídlem. Od roku 1513 se uvadí hrad jako zbořený. Dodnes se zachovaly zříceniny dvoupatrového paláce, věže, části zdí a hradeb. Hrad je obehnán dobře zachovalým příkopem.

Z Brníčka pokračujeme po silnici mírným stoupáním k rozcestníku Nad Kolšovem a sjíždíme do Kolšova. Odbočíme na místní komunikaci do Sudkova (pozor na tři zpomalovací retardéry!)

U zdejšího rybníka byla po roce 1864 postavena mechanická přádelna, která se postupně stala jednou z největších textilních továren v okolí. Za zmínku stojí rovněž barokní kaple sv.Prokopa z r.1795.Na křižovatce s CZT č.51 jedeme rovně do Dolních Studének. Obci dominuje barokní kostel z roku 1701. V místní části Králec odbočíme doleva a po silnici nás povede zelená turistická značka až do Šumperku.

zpět na výpis ubytování

Doporučit tuto stránku přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o této stránceUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru

ZA KULTUROU ZADARMO

Hrajte s TÝDNEM o 3 vstupenky na nové české drama JAN PALACH, které promítá šumperské kino Oko od 21. do 29. srpna. Stačí, když pošlete správnou odpověď na soutěžní otázku a budete mít špetku štěstí při losování. V příštím čísle zveřejníme jména tří čtenářů, kteří půjdou do kina zadarmo.

Soutěžní otázka:

Ve kterém roce se Jan Palach rozhodl přinést nejvyšší oběť jako protest proti sovětské invazi do Československa?

A) 1968
B) 1969
C) 1971

Odpovědi posílejte do čtvrtka jako SMS ve tvaru ODPOVĚĎ, JMÉNO,
BYDLIŠTĚ na číslo 605 854 541. (Cena jedné SMS odpovídá standardní textové zprávě dle ceníku vašeho tarifu.)

VYHODNOCENÍ

Vstupenku na hudební festival REVIVAL INVAZE, který se uskuteční v pátek 24. srpna v Pavlínině dvoře v Šumperku, vyhráli Šárka Trundová ze Šumperka, Marta Pudilová z Loštic, Michal Všetíček ze Šumperka, Lada Řezníčková z Mohelnice a Libor Nekola z Nového Malína.
Blahopřejeme! Výhra na vás čeká v pokladně Domu kultury Šumperk (po – pá, 14 – 17 h).