TIPY NA VÝLET

Z údolí Moravy do údolí Moravské Sázavy

cyklotrasa , Jeseníky (54 km)

Podlesí – Svatá Trojice – U Tří tabulí – Mlýnický Dvůr – Štíty – Hoštejn – Hněvkov – Zábřeh -54 km

Mírně náročná celodenní trasa pro trekingová a horská kola, pro silniční kola omezená jízda mezi Svatou Trojicí a Mlýnickým Dvorem (lze objet po silnicích)

Kilometráž :

č.12 Hrubý Jeseník (cyklo) 1:100000
  • SHOCART č.118 Jeseníky (cyklo) 1:75000 č.119 Ústeckoorlicko (cyklo) 1:75000

Možnosti občerstvení :

Malá Morava, Severomoravská chata, Mlýnický Dvůr, Heroltice, Štíty, Drozdovská pila, Hoštejn, Hněvkov, Lupěné, Zábřeh

Popis trasy :

Ze Šumperku do Podlesí (trať Hanušovice –Letohrad) se dostaneme nejlépe vlakem s přestupem v Hanušovicích. Od nádraží pojedeme k hlavní silnici, kde odbočíme vlevo přes železniční přejezd. Povede nás červená pásová CZT 4071. U rozcestníku Malá Morava, přejezd (vpravo restaurace) odbočíme vlevo k restauraci Rybářská bašta a po silnici mírně stoupáme do osady Vysoký Potok . U domu čp.26 si můžete prohlédnout dvě památné lípy staré přes 300 let. Z osady nás čeká prudké stoupání po užší silnici , která v četných serpentinách zdolává stoupání okolo Kalasovy lovecké chaty až k rozcestí Pod Svatou Trojicí. Doprava odbočuje bílá pásová CZT 4077 do Červené Vody, my pokračujeme po červené až na Svatou Trojici.V poslední serpentině před sv.Trojicí můžeme odbočit k nedaleké turistické Severomoravské chatě.Chata byla postavena v roce 1933 německým turistickým spolkem, v roce 1962 vyhořela. V roce 1967 byla postavena nová, v roce 2003 rekonstruovaná. Je jedinou turistickou chatou v rozsáhlém lesním masívu Jeřábu. Po občerstvení se vyšlapeme na Svatou Trojici. Po pravé straně je lovecká chata Wolfka a známá poutní kaple sv.Trojice. Původní dřevěná kaple byla v roce 1898 nahrazena pseudogotickou stavbou s rovným stropem. Uvnitř je dřevěný oltář s obrazem Nejsvětější Trojice. Vždy v první neděli po svatodušních svátcích se zde koná pouť.

Od rozcestí tras odbočíme vlevo na asfaltovou lesní silnici, která nás vede kolem radioaktivního pramene Rudolf až k rozcestí lesních cest. Silnička odbočuje vlevo spolu s pěší červenou značkou, naše červená cykloznačka odbočuje vpravo po lesní, místy kamenité cestě. Jedeme stále po vrstevnicové široké lesní cestě západním svahem Boudy , křížíme cestu Moravský Karlov – Janoušov a přijíždíme k bývalé hájence U Tří tabulí. Od hájovny již jedeme po polní rozbité asfaltové cestě s pěknými výhledy přes Hřebínek (724 mnm) až na Písařovské sedlo. Na silnici odbočíme vpravo, a po 200 m zase vlevo na polní cestu (spolu s pěší zelenou značkou), která nás přivede až k další hájence. Nyní nás čeká krátký úsek z kopce po neudržované užší lesní cestě, který vystřídá široká lesní zpevněná cesta. Jedeme západním svahem Spáleniska, za Osičným vrchem nás červená značka nasměruje ostře doprava a po lesní cestě ostřeji sjíždíme až k hlavní silnici v Mlýnickém Dvoře . Za silnicí sjedeme k železniční zastávce, kde naši červenou značku opustíme. V obci byl po roce 1580 postaven renesanční jednopatrový zámek, který je dnes účelově využitý. Před kostelem (pův.renesanční Narození P.Marie, od r.1773 v barokní podobě.) odbočíme vlevo na polní neznačenou silničku, po které dorazíme až do dolní části Heroltic . Pokračujeme již se silničním značením CZT 4224 po silnici kolem malé vodní nádrže , dvakrát křížíme trať Dolní Lipka –Štíty , po pravé straně míjíme rezervaci rašeliniště Měkký les, až k nádraží Štíty. Trať měla být původně prodloužena až do Hoštejna, k realizaci plánu již nedošlo. 300m vpravo od nádraží najdete místní autokempink.

Silnice nás dovede až do centra Štítů, na náměstí s městskou památkovou zónou. Město se do roku 1947 jmenovalo Šilperk, v letech 1850-1948 sídlo soudního okresu. V minulých staletích postihly město také četné pohromy ( požáry, drancování Švédy, morové rány i hladomor. Nad mírně skloněným náměstím se tyčí mohutný kostel Nanebevzetí P.Marie z roku 1755. V posledních letech proslavil Štíty Aleš Valenta, náš olympionik v akrobatickém lyžování, který nechal přestavět zchátralé koupaliště na akrobatický areál. Díky tomu se zde konají významné sportovní akce. Areál najdete 300 m od náměstí po červené značce směr Lázek.

Ze Štítů pokračujeme po silnici úzkým údolím Březné a sledujeme silniční značky CZT 521. Mineme křižovatku na Cotkytli a Jedlí a stále sledujeme tok Březné až do letoviska Drozdovská Pila. Je zde výletní restaurace, na kopci nad osadou pomník v roce 1944 padlého velitele partyzánů Jana Háječka.

Naše cyklotrasa č.521 vede nadále údolím až na okraj Hoštejna, u nádrže odbočuje vpravo na Zejfy. My na křižovatce odbočíme doleva na neznačenou silnici do centra obce. Hoštejnu dominuje hradní kopec s nepatrnými zbytky hradu z 13.století. Hrad byl sídlem loupeživých rytířů, proto král Václav II. vyslal výpravu v čele se Závišem z Falkenštejna, , který nechal posádku popravit. Po Šternbercích hrad koupili v roce 1464 Tunklové z Brníčka , kteří nechali hrad zpustnout a již nebyl obnoven. Pozůstatky zříceniny byly rozebrány při stavbě železnice Olomouc – Praha v roce 1845. Na nejvyšším místě bývalého hradu byl v témže roce postaven jehlanovitý pískovcový památník na počest postavení trati. Pod hradem zaujme kostel sv.Anny postavený po roce 1815. U restaurace odbočíme vpravo přes most na silnici, která nád dovede před hoštejnské nádraží. Odbočíme doleva po zelené turistické značce , která nás po polní silničce protáhne podjezdem pod tratí . Za rozvodnou zelenou značku opustíme a jedeme podél tratě a Moravské Sázavy vlevo až do Hněvkova .

V Hněvkově se můžeme občerstvit v místním pohostinství a pokračovat již po standartní silnici okolo nově vybudovaného půl kilometru dlouhého tunelu železničního koridoru k železniční zastávce Lupěné. Čeká nás již závěrečný úsek po silnici podél trati do Zábřehu . Vítané osvěžení po výletě nám může poskytnou krytý plavecký bazén a koupaliště, kolem kterého vede naše cesta.

Město Zábřeh je připomínáno již od roku1254 . Historická část města leží na návrší a tvoří jej barokní zámek, radnice a barokní kostel. Původní hrad byl v 16.stol. přestavěn na renesanční zámek, v letech 1726-1732 v barokním stylu. V současnosti na zámku sídlí Městský úřad. Na náměstí Vás zaujme i empírová kašna z r.1829 a morový sloup z r.1713 . Na opačné straně náměstí naleznete renesanční měšťanský dům Pod podloubím z r.1581, který slouží jako vlastivědné muzeum Zábřežska a muzeum zábřežského rodáka, světoběžníka, spisovatele Jana Eskymo Welzla (1868-1951 + Dawson, Kanada). Naš cyklovýlet můžeme zakončit na nádraží v Zábřehu, odkud se snadno dostaneme i s kolem některým z častých vlaků do Šumperku. Zbývají li nám síly, můžeme 15 km zvládnout i po vlastní ose.

• zpět na výpis ubytování

Doporučit tuto stránku přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o této stránceUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru

ZA KULTUROU ZADARMO

Hrajte s REJEM o dvě vstupenky na besedu s profesorem MARTINEM HILSKÝM, která se uskuteční v sobotu 9. června v Divadle Šumperk. Stačí, když pošlete správnou odpověď na soutěžní otázku a budete mít špetku štěstí při losování. Příští týden zveřejníme jména čtenáře, který půjde na besedu zadarmo.

Soutěžní otázka:

Jaké prestižní ocenění obdržel profesor Martin Hilský?

A) Řád britského impéria
    B) Řád Bílého lva
    C) Medaili cti USA

Odpovědi posílejte do čtvrtka jako SMS ve tvaru ODPOVĚĎ, JMÉNO, BYDLIŠTĚ na číslo 605 854 541. (Cena jedné SMS odpovídá standardní textové zprávě dle ceníku vašeho tarifu.)

VYHODNOCENÍ

Vstupenku na festival BÝT ŽENOU, který se uskuteční v sobotu 26. května v Domě kultury Šumperk, vyhráli Jana Holinková z Bludova, J. Havlíčková ze Šumperka a Jiří Blažek z Petrova nad Desnou.
    Blahopřejeme! Výhra na vás čeká v pokladně DK Šumperk (po – pá, 14 – 18 h).