TIPY NA VÝLET

Z Koutů n/D přes přehradu Dlouhé stráně

cyklotrasa , Jeseníky (49 km)

Kouty n/D – Dolní nádrž PVE Dlouhé stráně – Horní nádrž – Tetřeví chata – Loučná n/D- Tři kameny – Poniklý potok - Kouty n/D 49 km

Velmi náročná atraktivní horská trasa s dalekými výhledy pro trekingová a horská kola, pro silniční kola je nevhodný pouze úsek Loučná n/D – Bukovice – Pekařovská cesta.

Kilometráž :

Možnosti občerstvení :

Kouty nad Desnou, Loučná nad Desnou

Popis trasy :

Ze Šumperka si usnadníme nástup do hor nejlépe vlakem Železnice Desná , který nás i s kolem přepraví do Koutů nad Desnou. Trať vybudována v roce 1904 byla těžce poškozena při povodních roku 1997. Její zánik odvrátilo úsilí Svazku obcí údolí Desné, který trať dokázal obnovit a zahájit v červnu 1999 znovu provoz. Po výstupu z vlaku pojedeme 200m doprava ke staré poště., kde je východisko pěších i cykloturistických tras.

Kouty nad Desnou jsou významným rekreačním střediskem letní i zimní rekreace . Mimo řady ubytovacích a stravovacích možností nabízí letní dráhu horských minikár (pod nádražím). Historickou pozoruhodností je inkviziční barokni sloup z roku 1683. který nechal postavit lesník Zeydler, člen inkvizičního tribunálu při čarodějnických procesech ve Velkých Losinách.

Z Koutů pojedeme celý náš dnešní výlet po pásové červené cykloturistické značce. Nejprve nás čeká pozvolné stoupání okolo hotelu Musil, chaty Diana až k rozcestí Kouty, most. Naše červená značka odbočí doprava a po široké silnici mírně stoupá proti proudu Divoké Desné. U turistického rozcestí Pod Medvědí horou můžeme odložit na chvíli kola a vydat se po pěším tvarovém modrém značení ke kilometr vzdáleným vodopádům na Borovém potoce. Dosahují výšky 8,3 m, v kaskádách až 14 m. Cestou si můžeme prohlédnou obnovený historický Schnellerův kříž na paměť lesníka F.R.Schnellera, který zde 13.2. 1934 tragicky zahynul.

My budeme pokračovat stoupáním úzkým údolím až ke křižovatce, na které odbočíme vlevo a prudkým stoupáním dosáhneme hráze dolní nádrže Přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně. Soustava dvou přehradních nádrží byla budována v letech 1977-1996. V době energetické špičky se z horní nádrže pouští mohutný proud vody tunelem o průměru 3 m z výšky asi 550m na turbínu, která vyrábí elektřinu s výkonem 650 MW.. V noci díky levnému přebytkovému proudu se voda čerpá zpět do horní nádrže. Pro návštěvníky vodního díla se pořádají exkurze, kde si poslechnou výklad a promítnutí filmu v informačním středisku, prohlédnou podzemní kavernu s turbínami, hráz dolní a horní nádrže. Informace lze získat na tel.583235091,583235094.

Od hráze dolní nádrže pokračujeme po jejím břehu, za mostem silnice ostře vystoupá k rozcestí U Kamenné chaty . Odtud je nejbližší pěší přístup(4,5 km) na vrchol Pradědu (1491 mnm) nádherným Divokým dolem . Nás čeká ostré stoupání podél Divoké Desné až k ostré zatáčce Pod Zámčiskem, kde odbočíme doprava. (cesta rovně pokračuje na Františkovu myslivnu). Po prudkých svazích Velké a Malé Jezerné stále stoupáme vysoko nad dolní nádrží a čekají nás skvělé výhledy na Česnekový a Divoký důl , Švýcárnu i Praděd. Po pravé straně se můžeme při nepřízni počasí schovat ve stylové dřevěné útulně na Tupém vrchu. Ostré stoupání nás přivede až k rozcestí Pod horní nádrží.

Odbočíme li vlevo po široké silnici neznačenou cestou, dovede nás po 2 km až na hráz horní nádrže hory Dlouhé stráně (1350 mnm), která vznikla seříznutím hory a vyhloubením 25 m hluboké plochy. Kolem nádrže vede asfaltová cesta , ze které jsou fantastické kruhové rozhledy. Je potřeba upozornit na přísný zákaz koupání v obou nádržích, ačkoliv k tomu může někdy horké léto lákat. Za návštěvu stojí rovněž blízký vrchol Mravenečník (1343 mnm), který bývá využíván jako start paraglidingu.

Po návratu na rozcestí pokračujeme po červené značce svahem Mravenečníku k Tetřeví chatě. Zde nás jistě zaujme soustava větrných elektráren na Medvědí hoře. Ze skalnatého vrcholu jsou krásné výhledy. Doleva odbočuje bílá cyklistická značka po lesní cestě, my pokračujeme prudkým sjezdem v serpentinách po Uhlířské cestě, kvalitní užší asfaltové silnici s vyloučením provozu motorových vozidel. Mineme křižovatku s bílou značkou a stále sjíždíme až k okraji oplocení obory. Zde odbočíme po silnici vpravo a kolem rozcestí Tříramenný potok sjíždíme do centra Loučné nad Desnou.

Dominantu Loučné nad Desnou , do roku Vízmberk, tvoří původně renesanční zámek z roku 1608, který byl v roce 1774 barokně a r.1840 empírově upraven. V zámku sídlil do 90.let minulého století výchovný ústav pro mládež, poté měl být potomky rodu Kleinů rekonstruován . Bohužel k tomu nedošlo a dnes zámek chátrá. Pozoruhodná je rovněž zámecká kaple z roku 1774 vyzdobená barokními freskami od malíře I.Raaba. V pečlivě udržovaném zámeckém přírodním parku najdete památnou 600 let starou lípu s obvodem kmene až 730 cm. V obci je poslední možnost občerstvení v řadě restaurací před naší druhou polovinou cesty.

Po silnici sjedeme k železniční trati, odbočíme doleva a přijedeme k železniční zastávce. V červenci 1997 při povodni bylo celé kolejiště původní stanice smeteno, zůstaly pouze visící a zkroucené koleje a nákladní vagón v řečišti Desné. Po silnici pokračujeme dále okolo závodu na výrobu jízdních kol a u střediska správy silnic odbočíme vpravo na neudržovanou lesní cestu , po které mírně stoupáme zpět směrem k Loučné. Místy nás čekají výhledy na Loučnou a masív Mravenečníku. Od rozcestníku Bukovice okraj sjedeme k asfaltové silničce a prudce stoupáme k chatě Jeřabinka. Dále pokračujeme stoupáním po kamenité cestě po jižních svazích Ucháče až k rozcestí Pekařovská cesta. (doleva odbočuje zelená CZT 6196 do Vel.Losin). Naš další cesta povede doprava po silničce , která nás v serpentinách přivede okolo Ucháče na rozcestí Tři kameny, útulna. Po zapsání do vrcholové knížky se vyplatí odbočit po modré pěší značce na vyhlídkovou skálu Tři kameny (926 mnm), mohutné rulové mrazové sruby, až 30 m vysoké.

Nás čeká opět ostřejší sjezd po silničce na Přemyslovské sedlo , kde odbočíme vpravo okolo přírodní rezervace s mokřadními lučními a lesními společenstvími rašelištního typu. Po 400 m na rozcestí Pod Přemyslovským sedlem odbočíme ze silnice ostře doleva na asfaltovou silničku, která nás v prudkém stoupání přivede doprava na vrstevnicovou zpevněnou cestu, která obtáčí jihovýchodní svahy Černé stráně. Z cesty se nám otevírají krásné výhledy a můžeme také v lesních průsecích najít pozůstatky lesní koňské úzkokolejky z Františkova u Branné. Nad údolím Poniklého potoka nás čeká prudký sjezd k asfaltové silničce, kde odbočíme vpravo a okolo turistických rozcestí Poniklý potok a Knížecí cesta (křížení se zelenou CZT č.6157) sjíždíme přes osadu Annín zpět do Koutů nad Desnou. Zbývají –li nám síly, můžeme pokračovat do 20 km vzdáleného Šumperka po vlastní ose nebo opět využít služeb Železnice Desná.

zpět na výpis ubytování

Doporučit tuto stránku přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o této stránceUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru

NA FLÁM FEST ZADARMO

Hrajte s REJEM o 5 vstupenek na FLÁM FEST, který se uskuteční na zábřežském bazénu v sobotu 9. září. Stačí, když pošlete správnou odpověď na soutěžní otázku a budete mít špetku štěstí při losování. Příští týden zveřejníme jména pěti šťastlivců, kteří půjdou na festival zadarmo.

Soutěžní otázka:

Kolikátý ročník Flám festu se letos uskuteční?

A) druhý
B) čtvrtý
C) šestý

Odpovědi posílejte do čtvrtka jako SMS ve tvaru ODPOVĚĎ, JMÉNO, BYDLIŠTĚ na číslo 605 854 541. (Cena jedné SMS odpovídá standardní textové zprávě dle ceníku vašeho tarifu.)

VYHODNOCENÍ

Vstupenku na novou animovanou komedii EMOJI VE FILMU, kterou promítá šumperské kino OKO až do 23. srpna, vyhráli Petra Jelínková z Nového Malína, Adéla Borseníková ze Sobotína a Daniel Poštulka ze Šumperka.
Blahopřejeme! Výhra na vás čeká v pokladně kina OKO Šumperk.