TIPY NA VÝLET

Z Ramzové do Šumperku údolím Moravy

cyklotrasa , Okres Šumperk (52 km)

Ramzová- Branná – Habartice –Hanušovice – Ruda n/M – Sudkov- Šumperk - 52 km

celodenní nenáročná trasa pro silniční a trekingová kola

Kilometráž:

  mnm km značení  
Ramzová, ŽST 760 0,- silniční CZT 53  
Ostružná 707 1,5 silniční CZT 53, zelená TZT  
Nad Splavem 690 3,5 silniční CZT 53 , zelenáTZT  
Branná u ŽST 578 6,5 silniční CZT 53,  
Vikantice 600 10,- silniční CZT 53  
Habartice 600 15,- silniční CZT 53  
Hanušovice 395 20,- silniční CZT 51  
Raškov- Dvůr 380 24,5 silniční CZT 51  
Bohdíkov ŽST 356 26,5 silniční CZT 51  
Ruda n/ M, centrum 325 33,5 silniční CZT 51  
Bohutín 310 37,- silniční CZT 51  
Bludov 315 41,- silniční CZT 51  
Sudkov 290 45,- silniční CZT 6114  
Králec 310 49,- zelená TZT  
Šumperk ŽST 317 52,-    

Doporučené mapy :

  • KČT
    č. 54 Hrubý Jeseník 1:50000
    č.53 Kralický Sněžník 1:50000
    č.12 Hrubý Jeseník (cyklomapa) 1:100000
  • SHOCART č.118 Jeseníky- Kralický Sněžník 1:75000 (cyklomapa)

    Možnsti občerstvení :
    Ramzová, Ostružná, Branná, Habartice, Hanušovice, Bohdíkov, Ruda n/M, Bohutín, Bludov, Sudkov, Dolní Studénky, Králec

    Popis trasy :
    Ze Šumperka na Ramzovou se i s kolem přepravíme nejlépe některým z přímých vlaků ( za přepravu kola zaplatíte pouhých 20 Kč jako spoluzavazadlo).

    Horské sedlo Ramzová je ideálním východiskem letní i zimní turistiky do Hrubého Jeseníku a Rychlebských hor. Železniční trať přes Ramzovské sedlo byla postavena již v roce 1888 a dnes mj. usnadňuje cykloturistům tůry do hor. Najdete zde také dolní stanici sedačkové lanové dráhy na Šerák a dráhu horských minikár.

    Z Ramzovského sedla pojedeme až do Hanušovic po silniční cyklotrase č.53. Nejprve nás čeká sjezd po silnici do nedaleké obce Ostružná, významného střediska letní i zimní rekreace. Dominantou obce je pozdně barokní kostel sv.Tří králů z roku 1794, unikátní pohled je rovněž na šest větrných elektráren při silnici do Branné.

    Z centra Ostružné nedaleko nádraží odbočíme doleva na místní komunikaci a mírně klesáme podél toku říčky Branná. V orientaci nám pomůže i zelená pěší značka, která až do Branné má stejný průběh. Za Ostružnou pojedeme již po zpevněné polní cestě okolo vodárny, penzionu Na hájovně k rozcestníku Nad Splavem.

    Doleva lze odbočit po žluté značce k půl kilometru vzdálenému pěchotnímu srubu SM52 předválečného opevnění. My po lesní cestě sjíždíme okolo pevnůstek k samotám Splav, poté již po silničce k hájovně Banjaluka. Cestou se můžeme dozvědět mnoho zajímavého z informačních tabulí Naučné stezky Pasák.

    U hájovny Banjaluka bylo až do 30.let minulého století překladiště lesní úzkokolejné dráhy, která dopravovala vytěžené dříví z hlubokých lesů pod Vozkou a Keprníkem. Před železničním viaduktem pod Banjalukou lze dodnes pozorovat násep a propustky železniční vlečky.

    Stále mírně klesáme až k rozcestí pod nádražím Branná , odbočíme doprava na hlavní silnici a čeká nás kilometrové stoupání na křižovatku pod Brannou. Odbočíme li doprava. zanedlouho vystoupáme na malebné náměstí v Branné.

    Z rozcestí pod Brannou pokračujeme doleva na Vikantice, na přelomu stoupání se ohlédneme zpět a uvidíme nádherné panorama Branné s kostelem i zámkem. Po sjezdu do malé obce Vikantice (zprava se připojí CZT 6114) nás čeká opět střídavé stoupání a klesání po náhorní plošině do Habartic. Cestou se nám otevírají vynikající pohledy na Hrubý Jeseník, Rychlebské hory, Kralický Sněžník i masív Jeřábu. V malé obci zaujme spolu s kostelem 400let stará lípa. Z Habartic sjíždíme po silnici směr Hanušovice ( CZT 6114 se odpojila vlevo do Jindřichova), v horní části Hanušovic se lze občerstvit v restauraci Rychta. Hanušovice proslavil zejména místní pivovar Holba, kde se vaří proslulé pivo Šerák, je zde také významná železniční křižovatka. Zajímavý je také renesanční kostel z roku 1656, v 18.století barokně upravený.

    Z Hanušovic až do Sudkova budeme sledovat silniční cykloznačky trasy č.51. Projedeme centrem Hanušovic a u železničního viaduktu odbočíme doprava pod most. Vpravo mineme zmíněný pivovar a podél toku řeky Moravy pokračujeme do Raškova. U železniční zastávky začíná pěší žlutá značka. která nás dovede na 1,5 km vzdálenou zříceninu Nový Hrad. (viz jiný popisovaný cyklovýlet).

    Silnice nás dovede až do Bohdíkova, kde u restaurace U Seppla odbočíme vlevo. Mineme nádraží, železniční přejezd , vlevo můžeme vidět barokní kostel sv.Petra a Pavla z roku 1725. Bohdíkov je jednou z nejstarších obcí na Šumpersku, v okolí je řada vápencových lomů s nepřístupnými jeskyněmi. Za války v lomech pracovali angličtí zajatci. Dopravu do lomů v minulém století zajišťovala úzkokolejná železnice, jejíž pozůstatky jsou místy dobře patrné.

    Za Bohdíkovem odbočíme vpravo přes řeku Moravu a po místní komunikaci přijedeme k papírně v Alojzově. Nyní jedeme opět po hlavní silnici okolo nádraží a kostela až do centra Rudy nad Moravou. Obec je zmíňovaná již v roce 1351, v 15.století byla střediskem těžby a zpracování železné rudy. Pozoruhodný je zejména pozdně renesanční arkádový zámek Žerotínů z 17.století., poblíž barokní sýpka z roku 1718. Dnes slouží část chátrajícího zámku k bydlení . Vhodné osvěžení po cestě z Ramzové lze doporučit na místním koupališti.

    Za zámkem odbočíme vlevo a po silnici přijedeme do malé obce Bartoňov. Podél železniční trati pokračujeme po místní komunikaci okolo Olšanských papíren (vpravo za řekou Moravou) do obce Bohutín. Na blízkém kopci Burdův kopec (490 m, severně od obce) podle pověsti končí podzemní tajné chodby z bývalého kláštera v Klášterci, které jsou plné sudů s klášterním zlatem. Pozor ,vše hlídá zlá obluda!

    Z Bohutína mírně vystoupáme po silnici okolo kopce Zbová a opět sjíždíme do velké obce Bludov . Před Bludovem můžeme odbočit vlevo k blízkému koupališti s hotelem Vlčí důl, kde se lze příjemně osvěžit.

    Od zámku pojedeme po frekventované silnici směr Zábřeh, po kilometru odbočíme vlevo , podél kopce Brousná mineme dva železniční přejezdy u bludovského nádraží a za mostem přes řeku Desnou dorazíme do Sudkova. U zdejšího rybníka byla po roce 1864 postavena mechanická přádelna, která se postupně stala jednou z největších textilních továren v okolí. Za zmínku stojí rovněž barokní kaple sv.Prokopa z r.1795. Na křižovatce odbočíme doleva a pojedeme po silniční cyklotrase č.6114 do Dolních Studének. Obci dominuje barokní kostel z roku 1701. V místní části Králec odbočíme doleva a po silnici nás povede zelená turistická značka až do Šumperku.

zpět na výpis ubytování


Doporučit tuto stránku přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o této stránceUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru