TIPY NA VÝLET

Po svazích Kralického Sněžníku

cyklotrasa (61 km)

Staré Město – Kladská brána – Návrší – Vojtíškov – Hanušovice – Velké Losiny – Šumperk 61km
- celodenní náročná trasa pro horská a trekingová kola

Kilometráž :

Rapotín, Veteran muzeum 330 58,-
Šumperk, ŽST 315 61,-

Doporučené mapy :
KČT č.53 Kralický Sněžník 1:50000 KČT č.12 Hrubý Jeseník 1:100000 (cyklomapa) SHOCART č.118 Jeseníky-Kralický Sněžník 1:75000 ( cyklomapa)

Možnosti občerstvení :
Staré Město, Návrší, Vojtíškov, Hanušovice, Hynčice n/M, Hotel Diana, Velké Losiny, Rapotín, Vikýřovice

Popis trasy :
Ze Šumperka do Starého Města se i s kolem přepravíme nejlépe vlakem s přestupem v Hanušovicích.

• Staré Město

Po prohlídce města pojedeme po silniční cyklotrase č.6114 mírným stoupáním přes osadu Květná, Novou Seninku až k bývalé hájovně Kladská brána. Silnice s CZT 6114 stoupá serpentinami na Kladské sedlo (816 mnm) s turistickým přechodem do Polska ( celoročně od 6 do 22h.).

My se u Kladské brány napojíme na cykloturistickou červenou značku se žlutými krajními pruhy ( nezaměňte za pěší značení s bílými pruhy !), která zde začíná. Odbočíme vlevo a po zpevněné lesní cestě ostřeji stoupáme svahy hraničního hřebene. Po kilometru pojedeme již vrstevnicovou příjemnou cestou , která obtáčí Novou Seninku a za částečných dalekých výhledů nás přivede k silničce ze Stříbrnic. Pokračujeme již po silničce mírným stoupáním až k turistické chatě Návrší, která bývá východiskem pro tůry na vrchol Kralického Sněžníku

. Po možném občerstvení pokračujeme po vrstevnicové silničce, která vede svahy Sušiny. Po 2,5 km jízdy asfaltový povrch vozovky končí a po lesní zpevněné cestě sjedeme až k horní stanici lyžařského vleku z Hynčic pod Sušinou. Naše červená značka odbočí vpravo a za střídavého mírného stoupání a klesání pokračuje lesní cestou úbočím Šindelné hory až k rozcestí s asfaltovou silnicí (tzv. Vojenská silnice byla vybudována v letech 1937-1938 při budování pohraničního opevnění). Odbočíme vpravo a ostřeji stoupáme po silnici, po půl kilometru však červená značka odbočuje vlevo na lesní zpevněnou cestu, která mírně klesá do úzkého údolí Prudkého potoka. Zde budeme křižovat pěší červenou značku, která vede z Vysokých Žibřidovic na Sušinu přes kaskády Prudkého potoka.. Za potokem budeme opět pozvolna stoupat a za dalekých výhledů vyjedeme k rozcestí Jasaní (hřbet). Zde se setkáme se žlutou pěší značkou, která odbočuje vpravo na sedlo U čtyř rohů (1096 mnm,vrcholová schránka). Naše červená značka pozvolna klesá po zpevněné lesní cestě přes Žleb Zeleného potoka východními svahy Srázné k rozcestí Nad Vojtíškovem, které leží na silničce Vojtíškov- Pomocná – U čtyř rohů. Odbočíme vlevo a ostřeji klesáme do Vojtíškova (pozor –závora !) . Určitě nám přijde také vhod možnost občerstvení v penzionu Sport nedaleko kostela. Prudce klesající silnice nás přivede až do údolí řeky Moravy , kde červenou značku opustíme (vede na Sv. Trojici). U bývalého vojtíškovského mlýna odbočíme vlevo a po silniční cyklotrase č.52 mírně klesáme přes osadu Vlaské podél Moravy do Hanušovic. Zde je potřeba dávat pozor na zvýšený pohyb automobilů, neboť se jedná o hlavní silnici.

Jinou variantou může být návštěva rekreační obce Vysoká, kam se dostaneme po neznačené silničce z horní části Vojtíškova vlevo. Dominantou osady je nově rekonstruovaná barokní kaple Nejsvětější Trojice z 2.pol. 18.století, kterou nechal postavit děd známého hudebního skladatele Franze Schuberta. Z Vysoké je rovněž pohled na široké okolí. My se nemusíme vracet zpět do Vojtíškova , ale sjedeme po silnici do osady Vlaské a po cyklotrase č.52 do Hanušovic.

Hanušovice jsou proslaveny zejména svým pivovarem Holba, kde se vaří známé pivo Šerák, jedno z nejkvalitnějších na Moravě. Za zmínku stojí také renesanční kostel z roku 1656, který byl v 18.stol.barokně upraven. Ve městě je také významná železniční křižovatka . Po občerstvení v Hanušovicích nás čeká prudké stoupání po silnici do osady Hynčice nad Moravou . Na konci osady odbočíme po silničce vpravo ( nikoli po červené TZT rovně !) a ostře vystoupáme na náhorní plošinu Hanušovické vrchoviny, odkud se nám otevřou nádherné pohledy na masív Kralického Sněžníku a Boudy. Půl kilometru za loveckou chatou narazíme na rozcestí silniček a odbočíme vlevo. Dále pojedeme již po silničce s modrou turistickou značkou do zaniklé osady Prameny (do r.1948 Štolnava) , umístěné v nádherném prostředí horských luk. Od výrazného stromu s turistickými směrovkami na konci silničky klesáme polní cestou spolu s modrou a žlutou značkou, po 500 m opět po silničce k rozcestí Pod Lázeňským vrchem. Čeká nás nejprve prudší sjezd po silničce k rozcestí cyklotrasy 6197 Nad Ludvíkovem., po té již mírně klesáme k hotelu Diana. Modrá značka vede zkratkou okolo hotelu, my pokračujeme po silničce a po bílé pásové cyklotrase 6197 sjedeme serpentinou k rozcestí Račinka .

Na křižovatce odbočíme vpravo (rovně bychom se dostali na koupaliště a do lázní Velké Losiny) a po silniční cyklotrase 6114 přijedeme osadou Ludvíkov k zámku Velké Losiny

Dále pojedeme po hlavní silnici okolo zámeckého parku, nalevo vidíme 400 let starý popravčí dub čarodějnic, kde byly popraveni také vůdci selského povstání v roce 1662. Po půl kilometru odbočíme na vedlejší komunikace a okolo rekreačního areálu Losinka pokračujeme horním Rapotínem. Cyklotrasa 6114 nás převede opět přes hlavní cestu a podél železniční trati přijedeme k petrovskému nádraží (pozor na křižovatce se silnicí 1.třídy č.11!). Z nádraží pokračujeme opět po místních komunikacích do centra Rapotína. Vedle kostela si můžeme prohlédnout drobnou barokní kapli sv. Michala z 2.pol.18.století, u restaurace Camion povodňový kámen, který připomíná velkou povodeň v roce 1997. My u kostela odbočíme vlevo a středem Rapotína po uličkách dorazíme k Zemědělskému skanzenu, muzeu veteránů a zooparku U Havlíčků. (otevřeno denně celoročně). Místní komunikace (již bez CZT 6114, která odbočuje přes krytou lávku do Vikýřovic) nás okolo areálu STS k hlavní silnici směřující do centra Šumperku.

• zpět na výpis ubytování

Doporučit tuto stránku přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o této stránceUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru

ZA KULTUROU ZADARMO

Hrajte s TÝDNEM o 3 vstupenky na nové české drama JAN PALACH, které promítá šumperské kino Oko od 21. do 29. srpna. Stačí, když pošlete správnou odpověď na soutěžní otázku a budete mít špetku štěstí při losování. V příštím čísle zveřejníme jména tří čtenářů, kteří půjdou do kina zadarmo.

Soutěžní otázka:

Ve kterém roce se Jan Palach rozhodl přinést nejvyšší oběť jako protest proti sovětské invazi do Československa?

A) 1968
    B) 1969
    C) 1971

Odpovědi posílejte do čtvrtka jako SMS ve tvaru ODPOVĚĎ, JMÉNO,
    BYDLIŠTĚ na číslo 605 854 541. (Cena jedné SMS odpovídá standardní textové zprávě dle ceníku vašeho tarifu.)

VYHODNOCENÍ

Vstupenku na hudební festival REVIVAL INVAZE, který se uskuteční v pátek 24. srpna v Pavlínině dvoře v Šumperku, vyhráli Šárka Trundová ze Šumperka, Marta Pudilová z Loštic, Michal Všetíček ze Šumperka, Lada Řezníčková z Mohelnice a Libor Nekola z Nového Malína.
    Blahopřejeme! Výhra na vás čeká v pokladně Domu kultury Šumperk (po – pá, 14 – 17 h).