HISTORIE: Šumperské nádraží stojí v Przemyśli. Podle Poláků jde o nejkrásnější nádraží v zemi

ŠUMPERK - Pokud Vám, vážení čtenáři, na obrázku něco nesedí, vězte, že se nedíváte na fotku šumperského nádraží, ale na jeho věrnou kopii, která stojí v polském Przemyśli. Tedy přesněji – v Šumperku stojí kopie nádraží v Przemysli, to naše je o pár let mladší. Tím paradoxem se již před několika lety bavili Poláci na sociálních sítích.

Šumperské nádraží má na hranicích mezi Polskem a Ukrajinou své dvojče. Foto: -red-

Podobnost nádraží dříve nebyla tolik patrná, zvýraznila se až poté, co obě nádraží prošla rekonstrukcí, která jim vrátila původní podobu. Nádraží v Przemyśli bylo postaveno v roce 1895, to šumperské o pět let později. Jedná se o novobarokní stavby.  

V obou městech stály dříve jiné nádražní budovy, rychlý rozmach měst však zapříčinil akutní potřebu nové, větší budovy. Rychlost, s jakou bylo potřeba požadavek řešit, zřejmě zapříčinila, že Šumperk sáhl po již hotovém architektonickém návrhu z Przemyśle, města ležícího na páteřní železniční trati tehdejšího Rakouska-Uherska z Krakova do Lvova. Za císařpána se jí říkalo "Haličská dráha arciknížete Karla Ludvíka".

Z Przemyśli vyjíždí polský Orient Expres

Toto polské nádraží se zapsalo i do české literatury. Dobrý voják Švejk z něj odjíždí po propuštění z vězení v místní pevnosti poté, co si nedopatřením oblékl ruskou uniformu. Ostatně Przemysl a jeho pevnost byly klíčovými body východní fronty v 1.světové válce, probíhalo zde hned několik velkých operací.

Dnes slouží Przemyśl jako hlavní železniční hraniční přechod mezi Polskem a Ukrajinou. Z tohoto nejjihovýchodnějšího cípu Polska vyjíždí vlak s názvem "Przemyšlanin" a míří napříč celou zemí až k moři do města na německých hranicích - Świnoujście. Vlaku se proto přezdívá "polský Orient Expres".

Nejkrásnější nádraží v Polsku

Jak u nás, tak v Polsku prošla budova nádraží v minulých letech rekonstrukcí, v Przemyśli se rekonstruovalo v letech 2010-2012. Důvodem velkorysé rekonstrukce za 25 miliónů zlotých (více než 150 milionů korun) bylo to, že Polsko spolu s Ukrajinou pořádalo fotbalové EURO a hlavní hraniční přechod tak musel být výstavní. Podařilo se vrátit lesk i velmi reprezentativnímu interiéru. Díky tomu deník Gazeta Wyborcza označil Przemyśl Dworzec Glówny za nejkrásnější nádraží v Polsku. Ocenění za nejzdařilejší rekonstrukci historické budovy získalo i od polského ministerstva kultury.

Projektant je nejistý

Autorem obou nádraží, jak mi osvětlil historik Mojmír Krejčiřík, který se železničnímu stavitelství věnuje celý svůj život, je zřejmě Karl Immer.

„Z dostupných podkladů v archivech vyplývá, že projektantem výpravní budovy v Šumperku z let 1898-1900 byl architekt oddělení pozemních staveb vídeňského ministerstva železnic Karl Immer. Z nápadné podobnosti obou budov lze téměř s jistotou usuzovat, že byl autorem i budovy v Przemysli,“ napsal mi na můj dotaz k podobnosti obou budov.

„Většinu velkých nových a přestavovaných nádraží v monarchii z přelomu 19. a 20. století projektovala právě architektonická kancelář ministerstva, v níž působil. Byl rovněž autorem výpravních budov v Krnově a Bruntálu, podílel se na projektech nádraží v Plzni, Českých Budějovicích, Mariánských Lázních a řady dalších v Rakousku. Navrhl také poštovní budovu ve Lvově. Původně jsem se domníval, že Immer zvolil novobarokní sloh s ohledem na obdobnou architekturu šumperských vil, ale i tak je možné, že právě z tohoto důvodu sáhl v případě Šumperku pro svůj o několik let starší projekt pro Przemyśl v tomto slohu,“ dodal historik Mojmír Krejčiřík.

Autor: Radovan Auer

O AUTOROVI ČLÁNKU

Radovan Auer je ředitelem Světa knihy - největšího knižnímu veletrhu a literárního festivalu v České republice. Dříve působil jako filmový producent, stojí například za kultovní komedií Samotáři.

Ve volném čase se dlouhodobě amatérsky věnuje historii Šumperka a okolí. Je iniciátorem prvního českého vydání Dějin města Šumperka Franze Harrera, což se mu v loňském roce po tříletém úsílí se Šumperským okrašlovacím spolkem podařilo. Pro Rej.cz připravil na letošní rok seriál článků z historie města, a to jak dříve publikovaných, doplněných o nové informace, tak zcela nových.

Knihu Dějiny města Šumperka Franze Harrera si můžete objednat zde.






INZERCE
Ostrov realit Ostrov realit

Názory k článku

Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.



INZERCE
Jarní Flora Olomouc
INZERCE
TV Morava