Společnost

Jak se daří Šumperákům žít bezobalově? Zeptali jsme se zakladatelů bezobalového obchodu Špajzka

První bezobalový obchod v Šumperku Špajzka funguje už pět měsíců. Hlavním cílem je redukce obalů, proto zde zákazníci nakupují zboží do vlastních nádob. Jak si na tento nový koncept obchodu zvykají obyvatelé Šumperka? Zeptali jsme se na to přímo zakladatelů Špajzky Michaely a Filipa Valentovových.

Jak se Špajzce daří po pár měsících fungování? Našla si už Špajzka svoji klientelu? 

Michaela: Řekla bych, že Špajzka si své zákazníky našla poměrně rychle. Už od prvního týdne k nám začalo chodit několik lidí, kteří udělali hned velký nákup a pravidelně se vrací. Bylo krásně vidět, že tento koncept znají a v Šumperku na bezobalový obchod čekali. Přišli vybavení spoustou nádob, šitými pytlíky a vlastními lahvemi. Mnohem více je ale těch, kteří se s bezobalovým obchodem setkali poprvé. Ještě nyní k nám denně zavítá někdo nový, kdo jde omrknout jiný druh obchodu, než na který jsme dnes zvyklí. Protože s sebou ale tito lidé často nemají nádoby, máme pro ně čisté použité sklenice zdarma, zpoplatněný papírový pytlík, nebo nádoby k zakoupení. I tito zákazníci se k nám vrací a dost často si na další nákup přinesou svoji krabičku a svoje nákupy postupně rozšiřují. Z těch máme velkou radost. 

Filip: Průměrně k nám chodí okolo 34 zákazníků denně. Někteří na drobné nákupy, jiní na velký nákup na celý týden. Máme také několik pravidelných zákazníků, kteří stále ještě úplně neporozuměli hlavnímu cíli obchodu a pravidelně si chodí pro nákup do jednorázových papírových pytlíků, i když v obchodě nabízíme vymyté použité sklenice. Argumentují, že sklenice doma mají a že pytlík jim postačí. Papírové pytlíky spíš vnímáme jako dočasnou nabídku, než si lidé zvyknou nosit vlastní nádoby. Výhledově bychom však od nich chtěli upustit úplně. I když papírový pytlík, do kterého dáte půl kila kešu, je pořád lepší variantou, než kešu po 100g v plastových pytlících, které jsou jinak běžně k dostání v supermarketech. Doufáme, že se nám postupně podaří i tyto zákazníky inspirovat, aby aspoň u nás nakupovali zcela bezobalově. 

Proč jste se vlastně rozhodli založit takovýhle obchod v menším městě, jako je Šumperk? Neměli jste z toho obavy? 

Filip: Chceme, aby naše děti mohly žít ve stejném nebo aspoň podobném světě, jako žijeme my. Aby měly kolem sebe hezkou přírodu a čistý vzduch. Současný konzumní styl většiny obyvatel planety tomu ale bohužel nepřispívá, ekologická situace na planetě se zhoršuje. Většina věcí je balená zbytečně v jednorázových obalech, dovážená přes půlku světa, pěstovaná bez ohledu na přírodu. V Šumperku zatím nebyl obchod, kde by se daly koupit potraviny nebo drogerie na váhu v takové míře. Ve spoustě větších i menších městech už bezobalové obchody fungují. My sami jsme v pražských bezobalových obchodech začali nakupovat během studií a postupně jsme přešli na téměř bezobalovou domácnost. Tak moc jsme si na to zvykli, že jsme chtěli vytvořit podobný bezobalový obchod i pro lidi ze Šumperka, kam jsme se po studiích vrátili. Snažíme se, aby Špajzka mohla zákazníkům nabídnout produkty s minimální zátěží pro přírodu, produkty od lokálních výrobců a dodavatelů, produkty bez obalů, drogerii bez chemie a kvalitní potraviny. 

Michaela: Obavy jsme měli. Například, že budeme mít málo pravidelných zákazníků. Nebo že lidé nepochopí, že nabízíme kvalitní potraviny a přírodní drogerii, a tak je cena někdy vyšší než v supermarketu. Ale zároveň jsme očekávali, že dnes už je spoustu lidí, kteří tuto ekologickou myšlenku podporují a souzní s ní. A v tom jsme měli naštěstí pravdu, Špajzka už má početnou skupinu pravidelných nakupujících.

Filip a Michaela Valentovi založili první bezobalový obchod v Šumperku. Foto: -šš-

Co si lidi ve Špajzce kupují nejvíce? 

Michaela: Z potravin si lidé nejvíce oblíbili čerstvé mléčné výrobky do zálohovaných lahví. Chodí si také pro velké množství ovesných vloček, různých ořechů, rýži a mouku na váhu, úspěšný je také stáčený olej a ocet. Z drogerie jsou pak nejoblíbenější prací gely a čistící prostředky na váhu.

Obejdete se opravdu bez obalů? Jak funguje celý proces prodeje u bezobalových obchodů? 

Filip: Vše začíná výběrem výrobců a dodavatelů, našich partnerů. Protože v České republice už fungují desítky bezobalových obchodů, inspirovali jsme se hodně u nich. Řada výrobců, které u nás najdete, nám umožňují velkoobjemový nákup do vratných barelů, kýblů nebo krabic. Při následujícím dodání zboží si od nás berou prázdné barely zpět. To se týká asi 10 našich partnerů a těchto spoluprácí si samozřejmě ceníme nejvíc. Nazpět si berou i prázdné krabice od jiného zboží, což nám velmi pomáhá nevytvářet moc odpadu. S dalšími dodavateli pak řešíme aspoň redukci odpadů tím, že nakupujeme ve velkém množství. Takže například těstoviny nakoupíme v 25 kg či 50 kg pytli z recyklovaného papíru a vlastně tím ušetříme 50 - 100 kusů plastových obalů, ve kterých jsou jinak těstoviny v supermarketech zabaleny po půl kile.

Michaela: Naším ideálním cílem je, aby si zákazník domů nemusel odnést žádný odpad navíc. Což se nám daří. My jako prodejna máme občas nějaký odpad z obalů od dodavatelů, ale je to vlastně jen papír, který už je tak moc poničený, že ho nemůžeme vrátit dodavatelům k opětovnému naplnění, nebo ho jinak použít. Snažíme se vzniklý odpad využít maximálně. Třeba starý kartonový papír nám slouží jako štítky pro popis zboží. Naopak smíšený odpad nemáme téměř žádný, za rok bychom nenaplnili ani popelnici.

Co je pro Vás důležitější, produkty bez obalů, regionální produkty nebo bio kvalita?

Michaela: Všechny tyto tři faktory jsou pro nás velmi důležité při výběru sortimentu do Špajzky. Musíme ale přiznat, že nás ovlivňuje ještě čtvrtý faktor a tím je cena za surovinu. Chceme, aby zboží bez obalu bylo dostupné všem a jeho ceny nebyly extrémně vysoké. Bohužel je stále běžné, že zboží v bio kvalitě bývá někdy i 2x dražší. Z toho důvodu jsme u některých produktů slevili z našich nároků a naší prioritou zůstal nákup bez obalů. Regionální produkty se snažíme podpořit tam, kde je to možné. Máme radost, že máme několik dodavatelů přímo ze Šumperka, nebo aspoň Olomouckého kraje, jako například len a kmín z Agritecu, Pomněnka Šumperk nám šije pytlíky, paní Víšková ze Šumperka roušky a odličovací tampony, z Dolních Studének máme med, ze Starého Města zase mouky, vločky a další potraviny z Probio, z Olomouce šampony, krémy, zubní pasty a mýdla značky Caltha. Protože ale chceme mít co největší spektrum surovin, spoustu produktů jako rýže, některé sušené ovoce a ořechy, luštěniny a obiloviny máme ze zahraničí proto, že se v Česku nepěstují, nebo pěstují velmi ojediněle.

Filip: Naším cílem není vytvořit obchod, na kterém zbohatneme. Ale spíš inspirovat veřejnost, že nakupovat se dá i jinak - s ohledem na přírodu. A že připlatit si za kvalitní potraviny nebo drogerii a kosmetiku se z dlouhodobého hlediska vyplatí. Pomáháme tak zachovat přírodu aspoň takovou, jakou ji známe dnes. Sami bychom si moc přáli, abychom byli co nejvíc bezobaloví a zároveň regionální a měli velmi kvalitní potraviny. Třeba k tomu jednou dospějeme.

Více informací najdete na našich webových stránkách www.sumperskaspajzka.cz



  

INZERCE


NÁZORY K ČLÁNKU

Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.