ZPRAVODAJSTVÍ

Škola nemusí být nudná povinnost

14. prosince 2016, 12:00, BH
Zábřežsko - Zkuste se ohlédnout zpět a formulovat své zkušenosti se základní školou. Spoustě lidí vyskočí negativní vzpomínky – nudná výuka, spousta povinností či problémy se spolužáky. Některým se naopak nevybaví vůbec nic, natolik pro ně bylo období, strávené na základní škole, nezajímavé. Přitom to tak vůbec nemusí být. Nový projekt MAS Horní Pomoraví by se měl pokusit to změnit.

Jeho zkrácený název je MAP Zábřežsko. Získal finanční podporu z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání v gesci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Projekt se zaměřuje na zkvalitnění výuky na zábřežských základních a mateřských školách prostřednictvím vzájemné spolupráce a společného plánování rozvoje regionálního vzdělávání. „Zážitky, jako je radost z dětství a poznávání, v nás základní škola určitě zanechala. Jen jich zřejmě nebylo dost, aby nám zůstaly v paměti. I to nám snad pomůže změnit právě realizovaný projekt. Každý žák by měl ve škole zažít úspěch, aby byla místem, kde se cítí bezpečně, kde ho umí ocenit a rozvinout jeho přirozené nadání,“ řekla Anna Bartošová z MAS Horní Pomoraví.

Zapojí se školy, školky, ale i knihovny, muzea a neziskovky


Cílem projektu je vytvořit strategii, která bude obsahovat konkrétní dohodnuté kroky, směřující ke zlepšení vzdělávání na Zábřežsku. A to nejen ve školách, ale také v jiných prostředích, kde se děti i dospělí obvykle vzdělávají. „Naším úkolem je především sestavit spolupracující skupinu. Měli by v ní být zástupci základních a mateřských škol, jejich zřizovatelů a ostatních institucí, působících ve vzdělávání, jako jsou například knihovny, muzea a další neziskové organizace,“ vysvětlila Bartošová.
Všichni partneři by se měli naučit efektivně komunikovat, spolupracovat a plánovat společné aktivity v oblasti vzdělávání. Dohromady by měli řešit také specifické problémy a potřeby, na které narazí. „Kvalita vzdělávání by neměla být nastavena podle toho, co považují za kvalitní ředitelé škol, ale na základě toho, na čem se ve strategii dohodnou zástupci jednotlivých škol, rodiče i samotní žáci spolu s podnikateli nebo reprezentanty středních a vysokých škol s ohledem na uplatnitelnost žáků na trhu práce. Důraz klademe na to, aby každý žák mohl uspět na základě svých schopností,“ vypíchla Bartošová.
Projekt zahrnuje čtyři základní aktivity. Tou první je vytvoření spolupráce a rozvoj partnerství mezi zřizovateli škol (města, obce), poskytovateli vzdělávání (školy, ZUŠ, knihovny, muzea, neziskové organizace apod.) a uživateli (děti, žáci, rodiče, veřejnost). Druhá
se týká dosáhnutí dohody o prioritách v regionálním vzdělávání. Půjde o vytvoření dokumentu aktivit, tzv. místního akčního plánu, v němž bude popsán stávající stav vzdělávání a kde bude možné nastavit dosažitelné cíle pro jeho postupné zlepšování.
Třetí aktivita se týká budování znalostních kapacit. Vzdělávání prochází v poslední době výraznými změnami. Proto je nutné informovat všechny zapojené o mezinárodní vzdělávací politice, cílech národní vzdělávací politiky, potřebách trhu práce a o nových metodách výuky se zaměřením na uplatnitelnost na trhu práce. „Chceme všechny zúčastněné naladit na jednu notu. Motivovat je k hledání rozumných řešení a schůdných cest, po nichž budeme schopní k tomuto cíli dojít. To vše s ohledem na naše děti,“ upřesnila Bartošová.
Poslední aktivitou pak bude postupné hodnocení jednotlivých kroků projektu. Čítá také předpoklad hodnocení stávajícího vzdělávání v regionu a osvojení si schopnosti sebehodnocení (například i v rámci škol), stanovení si vlastních priorit pro zvyšování kvality vzdělávání a následně získání schopnosti vyhodnocovat pokrok v předem stanovených oblastech.

Podmínkou úspěchu projektu je aktivní zapojení

Komplexní spolupráce je nezbytnou podmínkou kvalitní realizace projektu. Pokud vás aktivity projektu zaujaly a téma vzdělávání je vám blízké, pokud vám záleží na budoucnosti vašich dětí a chcete už nyní ovlivnit podobu jejich přípravy na budoucí zaměstnání nebo pokud jste zaměstnavatelem, který marně shání vhodné pracovníky a domnívá se, že tento problém lze řešit už u dětí na základní škole, můžete se stát členem některé pracovní skupiny. Scházet se budou každé dva měsíce a členství v nich je dobrovolné.


Doporučit tento článek přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o tomto článkuUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru

DO KINA ZADARMO


Hrajte s REJEM o tři vstupenky na novou animovanou komedii EMOJI VE FILMU, kterou promítá šumperské kino OKO až do 23. srpna. Stačí, když pošlete správnou odpověď na soutěžní otázku a budete mít špetku štěstí při losování. Příští týden zveřejníme jména tří šťastlivců, kteří půjdou do kina zadarmo.

Soutěžní otázka:

Kde se odehrává děj animované komedie Emoji ve filmu?

A) uvnitř mobilního telefonu
B) uvnitř mrazáku na zmrzlinu
C) uvnitř lidského těla

Odpovědi posílejte do čtvrtka jako SMS ve tvaru ODPOVĚĎ, JMÉNO, BYDLIŠTĚ na číslo 605 854 541. (Cena jedné SMS odpovídá standardní textové zprávě dle ceníku vašeho tarifu.)


VYHODNOCENÍ

Vstupenku na hudební přehlídku REVIVAL INVAZE, která se uskuteční v pátek 25. srpna v Pavlínině dvoře v Šumperku, vyhráli Pavlína Lešovská ze Šumperka, Martina Hejduková z Velkých Losin, Radka Pospíšilová z Kolšova, Petr Fišer ze Šumperka a Edita Mederová z Rejhotic.
Blahopřejeme! Výhra na vás čeká v pokladně DK Šumperk.