KULTURA

Radka Kroupová: „Snažím se dětem pomáhat v jejich dětství.“ROZHOVOR

2. února 2015, 17:47, Hana Písková
Radka Kroupová: „Snažím se dětem pomáhat v jejich dětství.“ Šumperk - Už ve školce věděla, že chce být učitelkou. Na pedagogickou fakultu ji po gymnáziu paradoxně přijali až napotřetí. Dnes říká, že žije svůj sen. Část léta strávila na letních školách pro pedagogy, aby se naučila nové metody vzdělávání. V tomto školním roce učí prvňáky na základní škole v Šumavské ulici v Šumperku a děti i rodiče jsou z ní nadšení. Touto cestou jsem se k Radce Kroupové dostala i já. Rodiče jejích žáků mi volali, ať se přijdu podívat na pasování

 Jak vzniká podle vás ta alchymie, která způsobuje, že to ve školním roce mezi dětmi, učitelkou a rodiči funguje?
Možná spokojenost a radost dětí, protože to je cíl rodičů i můj. A myslím si, že první rok ve škole je pro žáky nejdůležitější. Takže pokud se první rok pro ně zapíše ve znamení spokojenosti, radosti a bude motivací a chutí do práce, tak si myslím, že rodiče i učitel mají z poloviny vyhráno.

To zní téměř idylicky. Často ale slyším i od samotných učitelů, že to v dnešní době není s dětmi jednoduché. Zvláště, když učí ve třídě, kde se počet dětí pohybuje mezi dvacítkou a třicítkou.
Nikdy není nic ideální nebo idylické, ale myslím si, že je to i o úhlu pohledu. Když budu chtít, tak si najdu vždycky nějaký problém. A naopak když budu chtít, tak se budu snažit, aby se to blížilo k tomu idylickému, aby to klapalo, abychom byli spokojení a bavilo nás to.

Jak dosahujete toho, že jsou děti spokojené a vy na ně nemusíte třeba křičet?
Snažím se jít dětem příkladem. Práce mě nesmírně baví, tudíž jsem spokojená a šťastná. Děti to cítí a mají to pak stejně. Vždycky se na všem dohodneme, snažím se nekřičet a trestat jen v krajních případech. A funguje to.

Ve vaší třídě jsem viděla, že máte s prvňáky daný systém pravidel.
Určitě. Vždycky máme pravidla, která si společně stanovíme, a když dojde k porušení některého z nich, upozorním, co se teď stalo. Dítě si to uvědomí, řekneme si, které pravidlo se porušilo a následuje otázka: „ Co by se mohlo dít teď, abychom to napravili nebo jak to napravíme příště?“ Děti si nápravu většinou navrhnou samy a já jen dodám: „Dobře, jsme domluveni.“ A funguje to dál.

Už v první třídě to jde, že učitel nemusí být ten šéf na stupínku, ale spíš partner?
Přesně tak. To je moje vize a víceméně i ve výchově mých vlastních dětí to mám tak nastavené. Snažím se být dětem partnerem a spíš jim pomoct v jejich výchově, jejich vzdělávání, vlastně v tom jejich dětství. A funguje to taky ve škole.

Vím, že vaše třída není standardní. V čem je jiná než ty ostatní?
Jsme jiní v tom, že jsme se v tomto školním roce pustili do alternativních metod učení. V českém jazyce využíváme genetickou metodu výuky čtení. A v matematice se učíme podle alternativní metody pana profesora Hejného. Zato jsem vděčná panu řediteli naší školy, že měl odvahu a dal mi prostor učit netradičně.

Můžete jednoduše vysvětlit, v čem tyto metody spočívají?
Já bych řekla, že metody, které používám, dětem dávají větší prostor k vlastnímu uvažování, vlastní tvorbě a netlačí je do nějakých vzorců. Genetická metoda nebo taky hlásková metoda je o tom, že dětí se učí číst pomocí hlásek, písmen. Například slovo máma vyhláskují jako m-á-m-a a dají pak dohromady máma. Kdežto v klasické analyticko-syntetické metodě neboli ve slabikování se používají slabiky.

A v matematice?
Metoda profesora Hejného předurčuje to, že učitel funguje spíše jako tichý průvodce, který organizuje činnost a motivuje, ale nesnaží se dětem předkládat nějaké výsledky a své zkušenosti. Dětem nabídnu příklady a ony samy si hledají cestu řešení. Je to pomalejší proces, ale jakmile přijdou na ten výsledek, už si to budou pamatovat.

Jak hodnotíte výsledky v polovině školního roku?
Velmi pozitivně. Pořád se těším do práce. Děti jsou nadšené, nechtějí víkendy, nechtějí prázdniny, chtějí chodit do školy. Rodiče jsou spokojení. To je přece to nejdůležitější. Navíc tyto metody mi umožňují individuální přístup. Slabší děti zvládnou základ a stačí to, a pro děti zdatnější jsou připraveny náročnější úkoly.

Na mnoha školách se blíží zápis do prvních tříd. Můžete říct, co učitelům v první třídě ztěžuje práci? Čeho se dětem doma třeba nedostává a je to škoda?
Mám pocit, že je to čtení s porozuměním, že se dětem málo čte. Když si děti měly přinést svoji oblíbenou knížku, kterou jim rodiče čtou večer, tak knížku sice přinesly, ale některé s dovětkem, že doma se večer nečte, že usínají jen tak. Přitom to čtení je hodně důležité. Pro rozvoj fantazie, pro zklidnění dětí, pro celkový přehled i pro vztah mezi rodičem a dítětem. Denně deset minut číst, prohlížet si a povídat si, to bych rodičům doporučila. Děti někdy neumí komunikovat, protože na to nejsou zvyklé.


Doporučit tento článek přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o tomto článkuUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru

NÁZORY K ČLÁNKU
Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.

Datum: 6.2.2015 10:46
Titulek: Reklama
Autor: kinderman
51
132
Načasovat takový rozhovor do týdne, na jehož konci probíhá zápis do prvních tříd, znamená skrytou reklamu. Nehledě na to, že slova "(děti) nechtějí víkendy, nechtějí prázdniny, chtějí chodit do školy" mne trochu děsí. Nic proti tomu, když děti škola baví, to je v pořádku, ale až takhle?
Reagovat

CD FLEKSIBLE ZADARMO


Hrajte s REJEM o debutové album skupiny FLEKSIBLE, které muzikanti pokřtí tento týden ve středu před šumperským divadlem. Stačí, když pošlete správnou odpověď na soutěžní otázku a budete mít špetku štěstí při losování. Příští týden zveřejníme jméno šťastlivce, který získá podepsané CD zadarmo.

Soutěžní otázka:

Podle čeho vznikl název kapely Fleksible?

A) podle hudebního stylu ze 70. let
B) podle příjmení zpěváka Radka Fleka
C) podle slavné písně Deep Purple

Odpovědi posílejte do čtvrtka jako SMS ve tvaru ODPOVĚĎ, JMÉNO, BYDLIŠTĚ na číslo 605 854 541. (Cena jedné SMS odpovídá standardní textové zprávě dle ceníku vašeho tarifu.)

VYHODNOCENÍ

Vstupenku na YOUSHOW s DenisemTV, Pjayem a Naty, která se uskuteční v KD Zábřeh v sobotu 16. prosince, vyhráli Filip Drozd ze Šumperka, Vendula Chlupová z Libiny, Josef Haramia ze Šumperka a Radek Vevoda z Chromče.
Blahopřejeme! Výhra na vás čeká v pokladně IC Zábřeh (v budově kulturáku).