KULTURA

Matěj Poctivý

19. ledna 2009, 02:22, Divadlo šumperk
Matěj Poctivý Šumperk - Co se stane, když je pod podlahou bytu, kam se právě nastěhoval prostinký posunovač hodinových rafií, trezor se státním pokladem?
Navíc když je trezor vybaven nedobytnými dveřmi, ovšem na zabezpečení jeho stropu už nezbyly peníze. Není divu, že se okamžitě objeví někdo, kdo by rád Matěje zneužil a jeho prostřednictvím majetek nedozírné hodnoty získal. Matěj se nakonec rozhodne poklad ukrást... Ale ten, kdo zcizí velkou sumu, nemusí být nutně okolím považován za zloděje. Ten, kdo má peníze, má především moc a není vyloučeno, že se může stát třeba vůdcem národa. Když už má všechny národní peníze...

Komedii Matěj Poctivý napsali společně Ladislav Klíma a Arnošt Dvořák. Premiéra se odehrála v pražském Stavovském divadle 22. února 1922. Téma korupce a úplatnosti politiků a satira na soudobou společnost byly ovšem natolik šokující, že hra na repertoáru dlouho nevydržela. Už třetí den po premiéře zaslala Československá obec novinářská vedení Národního divadla dopis, ve kterém protestovala proti karikování žurnalistů (podobně dotčeni se cítili i zástupci jiných profesí), a žádala stažení hry. Vedení tlaku ustoupilo a kompromisem byla okleštěná (a neúspěšná) verze uvedená v listopadu roku 1923 pod názvem Matějovo vidění.
 

Inspirace lidovými báchorkami a jejich symbolismem přivádí na scénu i dvě postavy, které svádějí boj o Matějovu duši a tím otevírají i téma svobody člověka – na jedné straně materialistický Čert a na straně druhé naivní Světluška odmítající veškeré pozemské statky. Témata a motivy obsažené v Klímově a Dvořákově satirické hře jsou neustále velmi aktuální a mají co říci i současnému divákovi. Šumperské divadlo se vrací k původní verzi Matěje Poctivého, kterou nastuduje režisér Ondřej Elbel.

 

Matěj Poctivý


Ladislav Klíma, Arnošt Dvořák



All gallery
Úprava, režie, scéna: Ondřej Elbel
Kostýmy: Kateřina Bláhová
Hudba: Josef Klíč
Premiéra: 24. 1. 2009 v 19:30


Doporučit tento článek přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o tomto článkuUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru

NÁZORY K ČLÁNKU
Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.

Datum: 24.1.2009 17:12
Titulek: Divadlo
Autor: Lija
92
184
Vážení,už jste shlédli některá divadelní představení s novými herci? Co na to říkáte? Nebylo předčasné minule kritizovat ředitele za výměnu herců?
Ještě si myslíte,že divadlo bylo dobré jen s dřívějšími herci?
Reagovat
Datum: 25.1.2009 12:44
Titulek: Re: Divadlo
Autor: Märklin
83
223
Nečekejte, že si někdo přizná svůj omyl, noví herci jsou lepší, celý soubor omládl se všemi důsledky a o to snad šlo.
Reagovat
Datum: 26.1.2009 15:11
Titulek: Re: Divadlo
Autor: zuzka
214
Tak to já si tedy nemyslím, že v divadle jde o to, aby bylo omlazené. Já myslím, že v divadle jde o to, aby bylo dobré. Ale za tu ostudu, co jsme viděli v sobotu, jen herci nemůžou, to je hlavně špatná dramaturgie a režie. Ale lepší ti noví herci nejsou ani zdaleka a většinou ani srovnatelní. Ale je mezi nimi aspoň jeden, kterému můžu věřit, co říká. Škoda, že je mezi těmi novými pan Bartoň jen čestná výjimka.
Reagovat
Datum: 26.1.2009 15:46
Titulek: Re: Divadlo
Autor: mirmit
212
Taky chci radši divadlo dobré než divadlo omlazené. Mládí není žádná přednost ani zásluha, to řekl už Werich. "Jakmile se z mládí začne dělat zásluha, tak je to špatně. Protože každej blbec - starej - byl taky jednou mladej blbec". Jan Werich
Reagovat
Datum: 26.1.2009 18:55
Titulek: Re: Divadlo
Autor: Jirka
148
158
Tak jim dejte cas. Oni se to ti mladi taky nauci.
Reagovat
Datum: 12.2.2009 22:43
Titulek: Re: Divadlo
Autor: Jarka
92
Jednou se to možná někteří z nich naučí. Ale nerozumím tomu, proč kvůli těm, co se to musí teprve naučit, vyhazovali nesrovnatelně lepší herce.
Reagovat
Datum: 26.1.2009 20:38
Titulek: Re: Divadlo
Autor: Zuzka
165
118
Märkline, to by musel ředitel spoléhat na špatnou paměť diváků. A ještě vyhodit taky pana Komínka a slečnu Pavlíkovou, aby se nedalo srovnávat. Vedle těchto herců je totiž moc vidět, jak ti noví jen předstírají.
Reagovat
Datum: 27.1.2009 16:58
Titulek: Re: Divadlo
Autor: Märklin
97
154
Hmm, copak to je dobré divadlo a kdo to určuje, jeho veličenstvi divák? Buď přijde, nebo je jiná možnost, přijde, je znekliněn nedůvěrou, špatnou výslovností herců atd. V srdci touha po včerejšku, nic proti, ale tak to nechodí. Proč by vyhazoval Komínka, Pavlíkovou? Ale proč ne? Vždyť je to ředitel.
Reagovat
Datum: 28.1.2009 01:20
Titulek: Re: Divadlo
Autor: mirmit
180
113
A ten mizera divák si nenechá od poradit! A i když redaktorka Kytici vychválila až do nebe, má o to divák tak velký zájem, že letos se bude Kytice pro veřejnost hrát nejdřív až v květnu.
Reagovat
Datum: 28.1.2009 11:51
Titulek: Re: Divadlo
Autor: zuzka
183
A kdo jiný než divák? Jestli dělá dobré divadlo to přece nebude určovat ředitel. Divadlo se přece dělá pro diváka, tak jedině divák!
Reagovat
Datum: 26.1.2009 13:47
Titulek: Re: Divadlo
Autor: Marie
200
103
Jsem ráda, že v Šumperku pořád máme divadlo. Už několik roků chodím v Šumperku na každou hru a na některé víckrát a viděla jsem i ty letošní. Nezlobím se na noví mladé herce, že jsou ve srovnání s těmi zkušenějšími a těmi vyhnanými horší. Oni za to nemůžou a naučí se to. A i když se Matěj Poctivý nepovedl, na příští hru přijdu zase.
Reagovat
Datum: 26.1.2009 15:13
Titulek: Re: Divadlo
Autor: zuzka
196
Já si nemyslím, že divadlo bylo dobré jen s dřívějšími herci, ale bylo lepší než teď.
Reagovat
Datum: 24.1.2009 18:29
Titulek: teatrum mundi
Autor: Na stopě
85
211
Vzpomínám na dobu nedávnou, kdy tu zuřila divadelní válka a zhrzení příznivci strašili divadelní katastrofou. Řediteli nemohli přijít na jméno, ale co...
Ať si každý myslí co je mu vlastní, divadelní karavana jede dál, tak to má být.
Reagovat
Datum: 26.1.2009 15:51
Titulek: Re: teatrum mundi
Autor: mirmit
188
Divadelní karavana jede dál, ale kam a jak? Mohla by jet líp. :-)
Reagovat
Datum: 26.1.2009 13:35
Titulek: Tohle se hodně nepovedlo.
Autor: Marie
219
104
Nejlepší by bylo zkusit zapomenout, že se nějaký Matěj Poctivý hrál. Ale budu věřit šumperským divadelníkům, že příště si najdou lepší hru a lepšího režiséra.
Reagovat
Datum: 26.1.2009 18:48
Titulek: Re: Tohle se hodně nepovedlo.
Autor: Carmen
150
101
Tak jsem zvědavá, uvidím až příští sobotu.
Reagovat
Datum: 26.1.2009 19:27
Titulek: Re: Tohle se hodně nepovedlo.
Autor: Pavel Vaněk
157
Taky počkám s hodnocením, až uvidím. I když Hvězdy na vrbě nebyly špatné, trpěly hereckou i zpěváckou nevyrovnaností, mladší herci se opravdu potřebují ještě hodně učit, ale režijně dobře udělaná inscenace. Tak se nechám Matějem poctivým překvapit.
Reagovat
Datum: 29.1.2009 00:50
Titulek: Řím nepstavili za jeden den.
Autor: Martin
88
166
Já myslím, že nemůžeme chtít, aby všechno fungvalo hned. Divadlo je asi tak něco jako motor a taky potřebuje vyladit a tak mu dejte čas a bude zase dobré.
Reagovat
Datum: 29.1.2009 09:05
Titulek: Re: Řím nepstavili za jeden den.
Autor: Olka
177
Tak nevím, já když nastoupím do práce, tak se musím co nejrychleji zapracovat a jsem na zkušební dobu pro jistotu, kdyby se mnou nebyla spokojenost. Každý herec je taky zaměstnanec, proč bych já divák měla platit vyladění motoru a čekat, až se někdo něco naučí, to by snad měl už umět, ne?
Reagovat
Datum: 29.1.2009 10:42
Titulek: Re: Řím nepstavili za jeden den.
Autor: ficcino
170
naprosto souhlasím s Olkou
Reagovat
Datum: 1.2.2009 15:55
Titulek: Proč Matěj Poctivý?
Autor: Daniela
161
V sobotu jsem byla na představení Matěj Poctivý, ale nerozumím, proč mladý dramaturg tuhle hru nasazuje. Bohužel mi nepříjde směšné, když někdo narazí do portálu a hraje opilého. Mladí herci za to nemůžou, ale pokud jsou stejní v každé hře, pak se obávám, že lepší režie nepomůže. Myslím, že se vedení domnívá, že ta hra je jaksi hodně filozofická, ale přečetli jste jiné texty od Ladislava Klímy? Ta režie je naprosto katastrofální, prosím snažte se o lepší tituly v další sezoně, děkuji Daniela
Reagovat
Datum: 4.2.2009 15:41
Titulek: Re: Proč Matěj Poctivý?
Autor: Marta
166
V Šumperku už se ale Ladislav Klíma hrál a skvěle! Jenže to tady ještě byli Herci a Režiséři!
Reagovat
Datum: 2.2.2009 11:53
Titulek: Matěj poctivý
Autor: Petr Novák
166
107
Mám pocit, že režisér Elbel si chtěl dokázat, že když se Matěj poctivý už několikrát od roku 1922 buď ani nedozkoušel, nebo těsně po uvedení stáhnul, že zrovna on to dokáže. Problém bude asi v tom, kdo toto opět nevydařené přdstavení stáhne. Asi to ukážou diváci-jestli chodit budou nebo ne. Já byl na třeba na Hvězdách na vrbě 2x. Na Matěje lituju, že jsem byl vůbec jednou. P.N.
Reagovat
Datum: 4.2.2009 15:08
Titulek: Re: Matěj poctivý
Autor: Alena
158
Mám z té matějoviny stejný dojem. Hlavně jsem vůbec nepochopila, proč to uvedli a co chtěli říct dnešním divákům. Celkově nezajímavá nuda, objevná myšlenka žádná, originální divadelní postup žádný, herecké výkony nevyrovnané. Já ty nové herce pořád hájila, ale už mě přestává bavit čekat, až se přestanou jen předvádět a začnou hrát divadlo.
Reagovat
Datum: 2.2.2009 22:34
Titulek: Matěj
Autor: Carmen
148
102
Tak už jsem toho Matěje viděla. Ale radši bych ho neviděla.
Reagovat
Datum: 4.2.2009 15:17
Titulek: Matěj poctivý a recenze
Autor: Alena
172
Zajímalo by mě, jaký názor na toho šumperského Matěje poctivého mají kritici a odborníci. V minulých letech byly v Šumperku hry, na které vycházely recenze i v Právu nebo MF dnes, přijížděli sem kritici z Olomouce i z Prahy a mohli jsme porovnat jejich názory se svými. A když jsme to nestihli, vyšly potom noviny z divadla a tam pak byly ty recenze všechny, i ty kritické. To už naše divadlo nezajímá ani novináře?
Reagovat
Datum: 4.2.2009 15:32
Titulek: Re: Matěj poctivý a recenze
Autor: Marta
158
To, že šumperské nezajímá novináře, je smutné, ale o moc horší je, že letos v únoru už jsou jen tři večerní divadelní představení. Vloni jich bylo osm. To taky o něčem svědčí.
Reagovat
Datum: 4.2.2009 17:14
Titulek: Re: Matěj poctivý a recenze
Autor: Ficcino
114
já myslím, že šumperské divadlo je ve fiktivním žebříčku divadel v ČR někde u konce. nevím, jestli právem nebo neprávem, do divadla nechodím, ale kdykoliv jsem sledoval pořad Divadlo žije, nikdy tam o Šumperku nic nebylo a i nezájem kritiků, který tady popisujete, mi to potvrzuje
Reagovat
Datum: 5.2.2009 17:58
Titulek: Re: Matěj poctivý a recenze
Autor: Marta
153
Ještě ještě v minulé sezóně vysílali v Divadlo žije o šumperském divadlu asi sedmkrát, mluvilo se o něm v rozhlase, vycházely kritiky a recenze v Právu, v MF dnes i v dalších novinách. Proč se to tak najednou změnilo?
Reagovat
Datum: 4.2.2009 19:47
Titulek: Re: Matěj poctivý a recenze
Autor: Michal
86
130
Loni byly taky tři hry, Amadeus, Hotel modrá hvězda a Ostře sledované vlaky.
Reagovat
Datum: 5.2.2009 02:14
Titulek: Re: Matěj poctivý a recenze
Autor: Martin
94
Ty si asi ještě pleteš, co je to hra a co je to představení. :-)
Reagovat
Datum: 5.2.2009 09:16
Titulek: Re: Matěj poctivý a recenze
Autor: Michal
98
To máš pravdu, lepší už to nebude, takže letos podle programu vidím v lednu pět večerních představení na velkém sále a tři klubový. Kdo to má spočítaný za loňský rok může to sem doplnit.
Reagovat
Datum: 5.2.2009 17:53
Titulek: Re: Matěj poctivý a recenze
Autor: Marta
116
Jenže já psala aktuálně o únoru. Večerní divadelní představení šumperského souboru jsou letos v únoru tři. 7. 12. a 14.
Reagovat
Datum: 6.2.2009 17:26
Titulek: Re: Matěj poctivý a recenze
Autor: Trnka
139
Michale, vloni mělo šumperské divadlo osm premiér. A z nich pět her uvedlo jako první v republice.
Reagovat
Datum: 4.2.2009 15:46
Titulek: Re: Matěj poctivý a recenze
Autor: Marta
132
A ty Noviny z divadla taky zrušili, ty mi taky chybí.
Reagovat
Datum: 4.2.2009 19:46
Titulek: Re: Matěj poctivý a recenze
Autor: Michal
souhlas
0
nesouhlas
0
příspěvek smazán redakcí
Reagovat
Datum: 6.2.2009 11:50
Titulek: Qvo Vadis divadlo ?
Autor: Horal
167
Divadlo v Šumperku navštěvují bezmála třicet let. V průběhu těch let uvádělo kusy vynikající, velmi dobré i méně podařené, někdy poplatné době. Jak léta plynula ubbývalo premiér a zvedalo se vstupné, budiš, každá doba nese své. Ovšem tento poslední divadelní rok mě prostě bere dech. Říkal jsem si, že je jen moji vinou, že nerozumím jinému pojetí a pomalu po každém představení jsem se provinile rozhlížel, zda moje někdy až negativní pocity nejsou znát na mém vyrazu. Matěj Poctivý mě dorazil a není to vina mladých herců ale dle mého názoru jen současným celým systémem divadla. Přišla ta poslední kapka a já se s divadlem rozešel. Divadlo nebude plakat, jeden divák nic neznamená a nikdo si toho ani nevšimne, jen já budu mít ještě chvíli nepřijemný pocit.
Reagovat
Datum: 6.2.2009 14:23
Titulek: Bez titulku
Autor: Jana Louková
142
No,právě. jak se říká - korunka ke korunce..... Jeden divák, 2, 3, 10. A ono to prázdno v hledišti začne být vidět. Třeba je to všechno cílené. Kolem divadla bylo pořád plno debat. Zda zrušit,nebo po požáru zrekonstruovat, zda zachovat profesionální scénu, či nechat jen stagionu, atd. Třeba je to vše cílené. Tak nenásilně, nenápadně rozsypat tento soubor. Zrušit ho najednou - to asi není moc dobrý příklad před volbami, či pro správný profil vedení radnice. Ale ukázat - oni už lidi do divadla nechodí, divadlo je tu k ničemu, to projde lépe. Třeba se mýlím. Ale toho pocitu se nezbavím.
Reagovat
Datum: 6.2.2009 17:35
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: Trnka
146
Taky se toho bojím. A je mi z toho smutno.
Reagovat
Datum: 6.2.2009 21:13
Titulek: Bez titulku
Autor: Olka
131
Tak asi Matěj Poctivý - ani netoužím toto dílko vidět, po tom co tady čtu. Dám na diváky a zbytečně se nebudu nudit.
Reagovat
Datum: 7.2.2009 09:55
Titulek: Mohlo to být dobré představení
Autor: Pavel Vanek
133
Už jsem viděl Matěje Poctivého. Kdyby tam byly líp obsazené mladší role, kdyby to dělal jiný režisér a kdyby byl jiný text, tak by to mohlo být zajímavé představení. Takhle škoda času.
Reagovat
Datum: 9.2.2009 00:02
Titulek: Re: Mohlo to být dobré představení
Autor: Katka
113
108
Ahoj Pavle, představení Matěje Poctivého nebylo o špatném hereckém výkonu, ale o totálním nezvládnutí režie a úpravy textu. No nic. Já jen, abych se těch chudáků, kteří na tom jevišti vypadají tak, že je to " strašně baví " alespoň trochu zastala.
Reagovat
Datum: 9.2.2009 11:21
Titulek: Re: Mohlo to být dobré představení
Autor: Pavel Vaněk
127
Můžeme je politovat, v čem to musí hrát. Ale myslím, že na herci by nemělo být při hraní vidět, jestli ho to strašně baví nebo nebaví.
Reagovat
Datum: 9.2.2009 12:01
Titulek: Divadlo Matěj Poctivý
Autor: Jarka
95
Tak to my jdeme až ve čtvrtek. A doufám, že už se to zlepší. Letos zatím fakt nic moc.
Reagovat
Datum: 11.2.2009 11:57
Titulek: Něco mi schází
Autor: Horal
115
a to nějaká reakce vedení dovadla. Asi tyto názory nikdo z nich nečte nebo je nezajímají
Reagovat
Datum: 14.2.2009 18:01
Titulek: Re: Něco mi schází
Autor: Darina
119
Asi si myslí, že jsou nejchytřejší a diváci jim do toho nemají co kecat.
Reagovat
Datum: 12.2.2009 22:27
Titulek: Po divadle
Autor: Jarka
92
Tak už jsem TO viděla a bylo to ještě horší, než jsem se bála. Asi jsem na to moderní divadlo v pětačtyřiceti už moc stará. Tak to vyřeším jednoduše. Na příští rok už nechám návštěvu šumperského divadla těm mladým a progresivním. A na divadlo si někdy zajedu jinam. Třeba do Jihlavy anebo do Dejvic. Tam hrajou herci, kteří nebyli panu Sviderskému dost dobří a kterých by bylo pro hokuspokusy pana Elbla škoda.
Reagovat
Datum: 14.2.2009 05:37
Titulek: Re: Po divadle
Autor: Standa
126
Tak to je.
Reagovat
Datum: 15.2.2009 20:23
Titulek: Re: Po divadle
Autor: Olka
90
My jezdíváme do Olomouce. Můžu doporučit.
Reagovat
Datum: 17.2.2009 09:52
Titulek: Re: Po divadle
Autor: jada
94
A to jeste nedavno se jezdili divat z Olomouce do divadla do Sumperka a ted se to obraci.
Reagovat
Datum: 19.2.2009 01:45
Titulek: Re: Po divadle
Autor: Alena
122
To je pravda, moje sestra sem jezdila ještě vloni.
Reagovat
Datum: 23.2.2009 11:37
Titulek: Re: Po divadle
Autor: Lucie
115
Jarko, do Jihlavy určitě přijeďte, je nás tady bývalých šumperáků docela dost (Anička Bazgerová, František Mitáš, Zdenda Stejskal a moje maličkost). Já sama jsem v SDŠ prožila krásných 12 let a je mi hodně ouvej, když se dozvídám, co se tam teď dějě (nebo spíš neděje). Moc Vás zdravím. Lucie Štorková
Reagovat
Datum: 18.2.2009 10:27
Titulek: ?
Autor: Horal
141
to v Šumperku ještě bylo DIVADLO
Reagovat
Datum: 15.3.2009 07:58
Titulek: Bez titulku
Autor: pepa
120
lidicky,co blaznite..me tady ta vase diskuse pripada jako nejaka zakomplexovana pomsta..mateje jsem vzhledl dvakrat a byl jsem nadsen.pocinaje predlohou,ktera je ovsem z vetsi casti dilem arnosta dvoraka,nikoliv ladislava klimy jak tu jiz zaznelo,konce skvelymi hereckymi vykony a brilantni rezii.hraju v brnenskem narodnim divadle,takze muj nazor neni zas tak uplne laicky a nezasveceny.vysvetlete mi prosim sve rozhorceni.nerozumim tomu.dekuju.pepa
Reagovat
Datum: 16.3.2009 12:29
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: Alice Nováková
74
Zvláštní, že jsem na stránkách ND Brno žádného Pepu či Josefa nenašla...
Reagovat
Datum: 16.3.2009 22:05
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: pepa
42
103
to je opravdu zvlastni,pani ci slecno alice..nd brno neni jen cinohra..ale treba i opera..
Reagovat
Datum: 18.3.2009 18:05
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: Alice Nováková
89
A v něm sbor, že? Každý má, pane Pepo, svůj názor. Někomu se Matěj poctivý líbí, někomu ne. A asi každá debata se rozpoutává právě z negativních ohlasů. Chvála od shora dolů by asi neměla smysl.... Mně se Matěj líbil, manželovi ne. Tak to vidíte.... Alice
Reagovat

NA KONCERT ZADARMO


Hrajte s REJEM o 5 vstupenek na komponovaný koncertní recitál textaře MICHALA HORÁČKA, který se uskuteční v pátek 6. října v Domě kultury Šumperk. Stačí, když pošlete správnou odpověď na soutěžní otázku a budete mít špetku štěstí při losování. Příští týden zveřejníme jména pěti šťastlivců, kteří půjdou na koncert zadarmo.

Soutěžní otázka:

K jaké písni nenapsal text Michal Horáček?

A) Dívám se, dívám
B) Levandulová
C) Lásko, voníš deštěm

Odpovědi posílejte do čtvrtka jako SMS ve tvaru ODPOVĚĎ, JMÉNO, BYDLIŠTĚ na číslo 605 854 541. (Cena jedné SMS odpovídá standardní textové zprávě dle ceníku vašeho tarifu.)

VYHODNOCENÍ

Vstupenku na galakoncert našeho nejznámějšího tenoristy ŠTEFANA MARGITY, který zazpívá v sobotu 23. září v kulturním domě v Zábřeze, vyhráli Marcela Krmíčková ze Sudkova, Martina Kubešová ze Šumperka a Zdenka Zapletalová z Hrabenova.
Blahopřejeme! Výhra na vás čeká v pokladně IC Zábřeh (v budově kulturáku).