ZPRÁVY

Folklorní festival narušila mezinárodní provokace

26. srpna 2014, 10:00, Jaroslav Kropáč
Folklorní festival narušila mezinárodní provokace Šumperk - Folklorní festival, který se předminulý víkend odehrál v Šumperku, poznamenalo současné napětí ve východní Evropě. Právě v době, kdy v přelidněné ulici předváděli své vystoupení tanečníci z Ruska, objevil se mezi přihlížejícími Ukrajinec s nápisem Putin Killer. Muže zadržela policie.

 „Dotyčný občan ukrajinské národnosti nebyl nijak agresivní. Zjistili jsme, že plakát se stejným textem vylepil v době konání festivalu na více místech v Šumperku,“ uvedl k případu podrobnosti zástupce ředitele Městské policie Šumperk Martin Urbánek. Podle informací Týdne se nejednalo o ukrajinského studenta, jak uváděly prvotní informace, ale o staršího muže, patrně dělníka. Pokojným způsobem chtěl upozornit na současnou napjatou situaci na Ukrajině a roli Ruska, které se na ní podílí.

Skončil s pokutou

„K případu jsme byli přivoláni jako asistence. Muž ze žádného trestného činu obviněn nebyl, v blokovém řízení ho řešili strážníci kvůli přestupku proti občanskému soužití,“ uvedla mluvčí státní policie Marie Urbánková. Zadržení a pokutování Ukrajince nebylo jediným citlivým problémem, který museli organizátoři festivalu řešit. V minulosti například zrušili vystoupení zahraničních souborů, kterým ministerstvo nečekaně odmítlo vydat víza potřebná k návštěvě Česka.


Foto: jak

Vystoupení ruského folklorního souboru si nenechal ujít muž z Ukrajiny, který protestoval proti účasti Ruska v ukrajinské krizi.


Doporučit tento článek přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o tomto článkuUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru

NÁZORY K ČLÁNKU
Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.

Datum: 26.8.2014 11:01
Titulek: Bez titulku
Autor: jirka
94
Rusko nemiluji a mám v sobě rok 1968 to předesílám. Byl jsem u toho , když tento pán vylepoval plakáty s nápisy po ulici, kudy šel folklórní festival PUTIN je pánské přirození, vrah v češtině, angličtině a ruštině. Dále tyto nápisy vystavoval nad hlavami občanů při vystoupení tohoto ruského souboru u Sovy. Tímto politickým protestem na kulturní akci Města, která nemá s politikou co dělat poškodil si myslím všechny demokraticky smýšlející občany Města Šumperka a i ty, kteří Rusko a jejich politiku nemusí. Patřím mezi tyto občany a říkám, že Městská policie, PČR zasáhla správně a pokud by nezasáhla, tak by nekonala demokraticky a dle platných zákonů, padni komu padni.Soucítím s lidem Ukrajiny, ale ať tento pán příště svolá shromáždění, které bude politického zaměření a protesty podobného rázu (VULGÁRNÍ NÁPISY) ať si na kulturní akci Města nechá od cesty, protože nás tímto poškozuje i ve Světě.Takže díky oběma policiím za zakročení v tomto případě a myslím to upřímně.
Reagovat
Datum: 28.8.2014 16:53
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: Piotrek
69
nemůžu souhlasit...najednu stranu píšete o "demokraticky smýšlejících občanehc Města Šumperka" a na druhou jste proti (dle článku) neagresivnímu člověku, který demokraticky vyjádřil svůj názor....nevím, nebyl jsem tam...jen reaguji na Váš příspěvek, který si podle mě protiřečí...demokracie je jen jedna ;)
Reagovat
Datum: 29.8.2014 08:04
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: jirka
69
Máte pravdu, že demokracie je jen jedna. Jenomže demokracie je i o dodržování zákonů, což je také součástí demokracie a to by mělo být cílem všech občanů tohoto státu.A diskuze se má týkat toho, jestli Městská policie zakročila správně. Já myslím, že naprosto správně, protože tento pán něco porušil i když jeho pohnutky k tomu, proč to učinil lze chápat, ale nezlobte se , když se na transparentu objeví PUTIN je pánské přirození v českém, anglickém a ruském jazyku a jiné hanlivé nápisy, tak dle Vás neměli zasahovat ? Tady je diskuze rozdělena do dvou táborů, tedy měli zasáhnout, neměli zasáhnout.... Oni totiž museli zasáhnout, ukládá jim to zákon a jinak činit nemohou, to za prvé. Za druhé kdyby nezasáhli, tak by byli terčem kritiky té strany diskuze, která zastává názor zasáhnout. Z toho plyne, že se obě policie prostě vždy pro jednu stranu chová správně a pro druhou špatně, nevděčné povolání , že ano ? Kulturní akce Města je o kultuře, propagaci ve Světě, protože se účastní zahraniční soubory a protesty tohoto typu jsou nevhodné a sem nepatří. Pokud by tento pán z Ukrajiny zorganizoval politický protest, tak by tato policie stejně tak zasáhla, kdyby mu tam někdo zpíval ruské častušky a rušil jeho pokojné shromáždění. O tom jsem plně přesvědčen.
Reagovat
Datum: 29.8.2014 13:02
Titulek: Ale ale ale...
Autor: Smyl Flek z Nohavic
46
"A diskuze se má týkat toho, jestli Městská policie zakročila správně."
V jednom kuse opakujete "demokracie", "demokracie", "demokracie" a pak tu takto pěkně nedemokraticky chcete lidem diktovat o čem podle vás smí nebo nesmí diskutovat?
A jak je možné, že v článku se uvádí, že transparent onoho člověka zněl Putin Killer, zatímco vy hovoříte o transparentu Putin je pánské přirození? To měl ty transparenty dva? A na závěr - tvrdíte, že onen zatčený pán porušil zákon a policie řídící se zákonem tedy musela zasáhnout. Mohl byste prosím uvést, který zákon byl porušen?
Bohužel jsem tam nebyl a rád bych věděl, jak to tedy bylo, proto se ptám. Děkuji.
Reagovat
Datum: 29.8.2014 14:28
Titulek: Re: Ale ale ale...
Autor: jirka
69
Jaký porušil zákon se píše v textu redakce a ta má informaci jistě od policie. A textu bylo více typů to jsem viděl. Nepředpokládám, že redakce vyzývala k diskuzi o situaci na Ukrajině, ale k diskuzi o tomto incidentu v souvislosti s festivalem a jeho vhodnosti, kontra zásah policie. Tak jsem to pochopil já, ale možná se mýlím a redakci o to nešlo. O co redakci tedy šlo tímto článkem asi osvětlíte Vy,já to pochopil takto.
Reagovat
Datum: 29.8.2014 16:09
Titulek: Re: Ale ale ale...
Autor: jirka
62
Ještě dodám, aby jste mne neobviňoval z nedemokratického jednání a podsouvání mých pohledů záměru REJ ostatním účastníkům diskuze, tak uvádím : Přečetl jsem si výzvu ze dne 26.8.2014 periodika TÝDEN NA SEVERU, číslo 34/2014 (račte si koupit, nebo vyhledat na netu), kde se píše zcela dole a cituji text ZASLOUŽIL SI MUŽ, KTERÝ V ŠUMPERKU PROTESTOVAL PROTI VMĚŠOVÁNÍ RUSKA DO KONFLIKTU NA UKRAJINĚ POKUTU ? DISKUTUJTE NA WWW:REJ.CZ POD ČLÁNKEM FOLKLORNÍ FESTIVAL NARUŠIL MEZINÁRODNÍ INCIDENT. Na tuto výzvu tohoto periodika jsem reagoval a demokraticky diskutoval zde, omlouvám se pokud jsem výzvu nepochopil správně. Já si opravdu myslel, že redakci šlo o to diskutovat o postihu policií demonstranta na folklorním festivalu a jestli její řešení bylo správné.Vy si demokraticky myslíte, že ne já jsem demokraticky přesvědčen, že mám pravdu já. Děkuji a demokraticky se rozhoduji již nediskutovat, přičemž toto právo Vám zcela přenechávám
Reagovat
Datum: 29.8.2014 17:12
Titulek: Re: Ale ale ale...
Autor: Smyl Flek z Nohavic
58
Děkuji za doplňující informace. O výzvě redakce v Týdnu jsem nevěděl, proto jsem nepochopil váš pokus nějak usměrňovat tuto diskuzi. Škoda že ten text, který jste tu citoval, nenapsala redakce i zde pod článek. Pak by nedošlo k tomuto zbytečnému nedorozumění za které se vám omlouvám.
Reagovat
Datum: 29.8.2014 17:28
Titulek: Re: Ale ale ale...
Autor: jirka
92
Vážím si Vás, že jste uznal mou pravdu. Samozřejmě si myslím totéž, co Vy. Redakce REJ měla ten text otisknout zde, tak jak to učinilo periodikum, aby bylo jasno o co jde v diskuzi a nedocházelo ke zbytečným nedorozuměním. Naštěstí mezi rozumnými lidmi se dá lecos vysvětlit bez konfliktů. Rusové by se mohli od nás učit, což ?. Děkuji Vám a srdečně Vás zdravím.
Reagovat
Datum: 26.8.2014 13:53
Titulek: Bez titulku
Autor: jirka
91
Vidím nějaké nesouhlasy. Znovu uvádím, že nesouhlasím s politikou Ruska a soucítím s lidem Ukrajiny, ale policie má povinnost zasáhnout proti komukoliv, kdo narušuje pořádek.Například druhý den v odpoledních hodinách (neděle) jeden opilý člověk přímo u Sovy rušil taneční produkci a poškodil i nějaké vybavení souboru. Městská policie správně zasáhla a muže odvedla. Je to jen jiný způsob narušování slavností, než den před tím transparenty. Pokud s tímto také nesouhlasíte, tak nemám jiný argument, jak bych vás , co nesouhlasíte přesvědčil o tom, že zákon platí pro každého. Jinak výroky na některých plakátech o Putinovi byly opravdu vulgární a myslím, že ti 20 ti letí Rusové , co vystupovali na festivalu za svou vládu , prezidenta nemohou a ti zrovna si takovou provokaci nezasloužili.Opakuji a stojím si za tím, že policie zasáhla zcela správně a od toho tady je, hlavně měšťáci a v obou případech zasáhli rychle a možná, že si toho ani spousta lidí nevšimla.
Reagovat
Datum: 26.8.2014 15:51
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: cinique
82
Z nesouhlasů si nic nedělej. Jsou "lidé", kteří klikají na nesouhlas už z principu. Přičemž se v tomto případě pravděpodobně nebude jednat zrovna o princip vyšší, natož mravní.
Reagovat
Datum: 26.8.2014 16:00
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: Anonym
74
Já s ukrajinskými fašisty, pořádajícími genocidu obyvatel na východní Ukrajině, nesoucítím a nesouhlasím s politikou USA, EU a Sobotkovy zrádcovské vlády, Ukrajina do EU nepatří.
Reagovat
Datum: 26.8.2014 17:13
Titulek: Re: Bez titulku
Autor: jirka
62
No vidíte a já naopak na rozdíl od vás soucítím s celým OBYČEJNÝM lidem na Ukrajině všech světových stran Ukrajiny. Všechno jsou to nešťastní lidé bez rozdílu .Vinu EU, NATO , nebo Ruska ukáže až jen historie, teď je situace nepřehledná a je brzo na to soudit , KDO JE TÍM PRAVÝM VINÍKEM této situace.
Reagovat
Datum: 28.8.2014 12:38
Titulek: Katuša, Sovětský svaz a kopřivka
Autor: pa.ad
70
Mladí Rusové zpívali a tančili libě, tak jak jim velí jejich obyčej. Ve chvíli kdy spustili "vychadila Katuša na běreg.." mi však vyrazila kopřivka. Jako reakce na školní léta kdy jsme sami rádi museli přijímat sovětskou kulturu jako jedinou hodnotnou a kdy jsme se Katušou mučili na hodinách pěvecké výchovy. Nevím, zda jim někdo poradil, že tuto píseň Češi znají a získají tím body, já měl ale alergickou reakci a chuť vyrobit si transparent Ruce pryč od Ukrajiny. Na rozdíl od zatčeného Ukrajince, jsem však zbaběle odešel domů kde bylo teplo, tekla tam voda a v lednici se dalo najít něco dobrého na zub. No , nakonec, co je mi do toho jejich kočkování.
Reagovat
Datum: 30.8.2014 09:25
Titulek: Jiný úhel pohledu
Autor: kinderman
79
Nevím, kdy se souborům rozesílala oficiální pozvání, ale uzávěrka přihlášek byla 31.1. a krize na Krymu začala ve druhé půlce února. Osobně bych za takové situace ruský soubor prostě letos nevybral. Pokud už tam to pozvání zkraje jara bylo, no co už, ale domnívám se, že příští rok by si festival od "Kaťuši" mohl odpočinout.
Reagovat
Datum: 31.8.2014 10:26
Titulek: kultura v Šumperku v čele pokroku
Autor: Dušan Masár
72
Příště raději zvát lidi a soubory z bezpečných destinací, např. pistolníky z Texasu, nebo Johna Travoltu, z USA.
Reagovat

NA KONCERT ZADARMO


Hrajte s REJEM o 5 vstupenek na komponovaný koncertní recitál textaře MICHALA HORÁČKA, který se uskuteční v pátek 6. října v Domě kultury Šumperk. Stačí, když pošlete správnou odpověď na soutěžní otázku a budete mít špetku štěstí při losování. Příští týden zveřejníme jména pěti šťastlivců, kteří půjdou na koncert zadarmo.

Soutěžní otázka:

K jaké písni nenapsal text Michal Horáček?

A) Dívám se, dívám
B) Levandulová
C) Lásko, voníš deštěm

Odpovědi posílejte do čtvrtka jako SMS ve tvaru ODPOVĚĎ, JMÉNO, BYDLIŠTĚ na číslo 605 854 541. (Cena jedné SMS odpovídá standardní textové zprávě dle ceníku vašeho tarifu.)

VYHODNOCENÍ

Vstupenku na galakoncert našeho nejznámějšího tenoristy ŠTEFANA MARGITY, který zazpívá v sobotu 23. září v kulturním domě v Zábřeze, vyhráli Marcela Krmíčková ze Sudkova, Martina Kubešová ze Šumperka a Zdenka Zapletalová z Hrabenova.
Blahopřejeme! Výhra na vás čeká v pokladně IC Zábřeh (v budově kulturáku).