KULTURA

Parní lokomotivou na pouť + FOTO

27. července 2005, 21:15, Stanislava Marešová
Parní lokomotivou na pouť + FOTO Hanušovice - Sto let se dožívá málokdo. O to více je to pak radostná událost, pokud se 100 let dožije železnice. Trať z Hanušovic do Starého města si takovéto jubileum oslavila minulý víkend v sobotu 23.července. Velkolepé oslavy byly nejen radostným prázdninovým zpestřením pro děti, ale i hravou službou pro většinu pracovníku Českých drah.
Hanušovice - Sto let se dožívá málokdo. O to více je to pak radostná událost, pokud se 100 let dožije železnice. Trať z Hanušovic do Starého města si takovéto jubileum oslavila minulý víkend v sobotu 23.července. Velkolepé oslavy byly nejen radostným prázdninovým zpestřením pro děti, ale i hravou službou pro většinu pracovníku Českých drah.

Trať, která se začala stavět v roce 1904 má délku 9,4 km po skalnatých stráních místních hor. Její budování, často za pomocí krumpáčů a lopat v sobotu oslavovali nejen pracovníci drah, ale přišli se na ně podívat i jejich důchodoví kolegové. "Jezdil jsem na této trati i na trati do Jeseníku snad patnáct let,“ vzpomínal stařičký osmdesátiletý bývalý strojvedoucí. "Do dneška se na ní vlastně nic nezměnilo," dodal nostalgicky. První vlak, který si to dnes již stoletou tratí rázoval, vyjel přitom 30.září 1905.


Jizdní řád zvláštních vlaků přistavěných pro tuto příležitost, mohli turisté a milovníci drah využít už v Šumperku, odkud před osmou hodinou vyjížděla patrová souprava 679.1 zvaná "Sergej", následovaná 131.101 "Hurvínkem" o necelou hodinu později. Jednotná cena jízdného, ze Šumperka do Hanušovic jen 10 korun a z Hanušovic do Starého Města jen dvacet korun, přilákala hordy nadšených cestovatelů. Dokonce tolik, že přistavěné vozy začínaly být turistům těsné a musely se přistavit náhradní.

Kuriozitou je,že vozy z padesátých let, které mnozí převážně cizinci z větších měst pokládají již za starožitnost, jezdí po lokálních drahách i dnes. Dřevěné lavice jen "nově" potažené koženkou či kůží, okna na kličku či supící lokomotiva, to není ani dnes nic neobvyklého. Parní vlak „Hermann Buhl“, jehož souprava se skládala z historických vozů s dřevěnými sedadly pocházejícími z různých období - od c.k. monarchie až po konec třicátých let minulého století, musel být doplněn dalšími novějšími vagóny pro velký zájem cestujících.

Na své parní pouti se pak pasažéři dostali až do Starého Města pod Sněžníkem, kde je přivítala již od pátku se konající Anenská pouť. Starosta Starého Města Jaroslav Macek se jen rozplýval. Vždyť komu se poštěstí přivítat hlavu mocnářství, samotného následníka trůnu Františka Ferdinanda D´Este. Ten se vydal od parního vlaku až k radnici, kde sice málem podlehl atentátu zrádného revolucionáře, aby nakonec ryze císařským nadřazeným gestem svým budoucím poddaným pokynul a slatnostně otevřel sobotní Anenskou pouť.p> Ta si během let získala už takového věhlasu, že se na ní sjiždějí stovky lidí, nejen z Moravy. "Máme tady babičku, bydlí kousek v Chrasticích, děti u ní tráví každý rok prázdniny. Je to krásné, život jako by se tady vrátill o několik desítek let zpátky," pochvalovali si Karlovarští rodáci s Moravskými kořeny. Na zdejší Anenské pouti se totiž dá koupit skoro všechno, co bylo k mání před sto lety. Dokonce i psí sádlo se nám podařilo najít u jednoho stánku, i když dnes se tomuto zázračnému krému, který je mimo jiné i z včelího vosku, říká jinak.

K prodeji pak byla i nově vytištěna historická publikace „100 let místní dráhy Hanušovice – Staré Město“. Obsahuje jak historické pojednání o stavbě a provozu na trati, tak i vzpomínky bývalého strojvedoucího, tři poutavě psané příběhy z provozu na trati, popis katastrofálních povodní v roce 1997 a přehled zajímavostí doplněn černobílými i barevnými fotografiemi a reprodukcemi starých kolorovaných pohlednic. Mladí i staří sběratelé si mohli dojít do infocetra nebo na radnici pro pamětní razítko.

Patrová jednotka ze šedesátých let byla tažena těžkou nákladní dieselovou lokomotivou T 679.1529 „Sergej“.
Do dobových šat se snažili obléci všichni.Kluci i holky, malí i velcí. Vojáček na peréně přemlouval svou uraženou mladou dívčinku, zatímco se jen stěží postral o nejmenší drobotinu. Dětem se ostatně oslava líbila nejvíce. Na náměstí bylo připraveno pestré pásmo kulturních vystoupení, kde učinkovalo i na 40 komparzistů v dobových kostýmech.
Zvláštní parní vlak „Hermann Buhl" se několika dobovými vogóny přivezl skoro tisícovku dalších návštěníků pouti. Velkým lákadlem byl i funkční model parní lokomotivy řady 310.0 „Kafemlejnek“, která před sto lety zahajovala provoz na jubilující trati a která na plošinovém vagonku vozila nejmenší děti.Konkurovala tak jinému malému vláčku partnerské organizaci Českých drah, "Parsáčku" z dílen firmy Pars.
Klasické, i když dnes v době IC vlaků i dalších moderních rychlovlaků také staré motoráky posloužily pro ty, kteří se nechtěli mačkat na stojáka v přeplněných stoletých mašinkách. Po cestě proběhla ve Vysokých Žibřidovicích, kde se budova zastávky proměla v perníkovou chaloupku, akce „Pohádkový les“, o kousek dál před Chrasticemi „Přepadli Orient-Expresu bulharští bandité“, kteří unesli z vlaku dvě krásné dámy.
Nejmladší historici ale i dávní pamětníci nemohli než s nostalgií pohlédnou na rudou lokomotivu se symbolickou hvězdou let minulých. Možná, že stále se neměnící neutěšený stav české železnice donutí její pracovníky přebarvit a znovu vydat do oběhui tuto sovětskou krásku.
I když si zmýlil kontinet, americký generál se nakonec našel. Po své historické cestě nakonec zakotvil v sousedním Jeseníku na jiné oslavě Zrcadlo času. Ale to už je jiná fotoreportáž.


Doporučit tento článek přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o tomto článkuUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru

NÁZORY K ČLÁNKU
Tento článek dosud nikdo neokomentoval, přidejte svůj názor.