KULTURA

Tam tam orchestra rozezněli klášterní kostel + foto

4. května 2005, 23:28, tech
Šumperk - V rámci turné Tam Tam Orchestra k novému albu rozezněly rytmy samby zdi nádherně zrekonstruovaného klášterního kostela Zvěstování panny Marie. Tam Tam Orchestra přijeli do Šumperka ve svém tradičním šestičlenném složení a na otázky nám odpovídal kapelník Miloš Vacík.

Šumperk - V rámci turné Tam Tam Orchestra k novému albu rozezněly rytmy samby zdi nádherně zrekonstruovaného klášterního kostela Zvěstování panny Marie. Tam Tam Orchestra přijeli do Šumperka ve svém tradičním šestičlenném složení a na otázky nám odpovídal kapelník Miloš Vacík.

Pane Vacíku, jaký byl pro vás zážitek hrát v takto netradičních prostorách?
„Prostor v Šumperku, kterým je nádherný chrám, kde jsme koncertovali, je jedinečný! Je to zvláštní pocit hrát mezi nádhernými oltáři, kříži a obrazy. Po celé představení jsem se snažil vnímat tu celkovou atmosféru. Na tento koncert rád vzpomínám. S Tam-Tamem jsme už jednou hráli v odsvěceném kostele, bylo to v Táboře. Kostel byl však mnohem menší a ne tak zdobný. Rád hraji v alternativních prostorech, akusticky zajímavých.“

Na jakých dalších zajímavých místech, na které rád vzpomínáte, jste ještě vystupovali?
„Hráli jsme s Tam-Tamem např. v Německu, s jinými sambovými orchestry. Tam je tradice podobných uskupení daleko větší a škol samby tam mají desítky. Se sambou jsme se dostali také např. také do Egypta, kde jsme hráli v Káhiře v Greek Clubu, nebo Káhirské opeře, v El-Harrawi House.“

Vzpomeňte si na úplné začátky - jaký byl Váš vůbec první kontakt s bubny, sambou... jaká byla cesta od tohoto okamžiku přes studium rytmů až do dneška?
„Bubnovat jsem chtěl od 1. třídy. Doopravdy jsem začal ve dvanácti letech s klasickou bicí soupravou. Etnické bubny přišly do mého života postupně. Myslím však, že to byl osud. Po výtvarné škole jsem se dostal konkurzem do skupiny Laura a její tygři jako perkusionista. Tam jsem se začal v 18 letech opravdu zajímat o perkuse, etnické rytmy a nástroje. Zamiloval jsem si to tajemství nepřeberného množství tvarů, zvuků, barev, rytmů a technik. Byl jsem okouzlen tím, že po odkrytí tajemství určitého nástroje, se logicky otevírá další komnata a po ní další a další... Je to dobrodružství, nekonečný příběh.“

A proto jste se rozhodl založit Vaši školu samby. Co Vám přináší předávat um bubnování dál?
„Škola Samby a vůbec první škola takového rázu u nás je radost a splněný velký sen. Členové jsou nadšenci, kteří sambu dělají vedle svého povolání. Jsou tam studenti, učitelé, lékaři, fotograf, tanečnice, prodavačky... Učím pravidelně a odměnou je mohutný zvuk celého bubenického orchestru, který nikoho nenechá chladným.“

Co Vám vnuklo myšlenku doplnit rytmy samby textem? První album Tam Tam Orchestra je čistě instrumentální, tak proč ta změna?
„Nová deska je odlišná od té předchozí, první, hlavně tím, že zde nejde už "jen" o čisté rytmy, ale je vlastně písničková. To znamená, že tu zní české texty a kromě spousty bicích nástrojů a perkusí, také kytary, basa, příčná flétna, smyčcový orchestr, dechová sekce, banjo, kontrabas, mandola. RYTMIKON - něco jako lexikon rytmů. Zní tu rytmy a bubny s Kuby, Brazílie, Afriky, ale i Arábie, Indie, to vše s tepem klasické bicí soupravy v tanečních groovech. Je zajímavé, že dříve mi stačilo hrát a oslovovat posluchače "pouze" hudbou, ať si každý kdo chce, svůj příběh a text dosadí do skladby sám... Chuť, dělat písničky, přišla najednou. Nosil jsem v sobě atmosféru, kterou jsem chtěl doplnit i textem. Na desce Rytmikon jsou také texty Terezy, které jsou však mnohem veselejší, než ty mé. “

Rej Vám děkuje za rozhovor a přeje hodně úspěchů nejen v hudbě.

Galeri z koncertu...


Doporučit tento článek přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o tomto článkuUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru

NÁZORY K ČLÁNKU
Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.

Datum: 5.5.2005 19:06
Titulek: Přípomínka
Autor: Lenka
V klášterním kostele není dostatek míst k sezení.Navrhuji přídat více stoliček popřípadě lavic. Ohlas na koncert-velmi zdařilé vystoupení. Lenka
Reagovat
Datum: 6.5.2005 17:27
Titulek: RE: Přípomínka
Autor: Tereza
63
Židle tam byly proto, aby se lidi neopírali o stěny. U koncertu toho typu jsou záměrně odstraněny veškeré prostředky k sezení za účelem rozpohybování obecenstva. :)
Reagovat

NA FESTIVAL ZADARMO


Hrajte s REJEM o 3 vstupenky na zahajovací koncert KLÁŠTERNÍCH HUDEBNÍCH SLAVNOSTÍ, který se uskuteční v neděli 2. července v klášterním kostele v Šumperku a nabídne pořad Pocta J. S. Bachovi v podání souboru Ensemble Frizzante. Stačí, když pošlete správnou odpověď na soutěžní otázku a budete mít špetku štěstí při losování. Příští týden zveřejníme jména tří čtenářů, kteří půjdou na koncert zadarmo.

Soutěžní otázka:

Kolik členů má soubor Ensemble Frizzante?

a) 2
a) 5
b) 10

Odpovědi posílejte do čtvrtka jako SMS ve tvaru ODPOVĚĎ, JMÉNO, BYDLIŠTĚ na číslo 605 854 541. (Cena jedné SMS odpovídá standardní textové zprávě dle ceníku vašeho tarifu.)


VYHODNOCENÍ

Vstupenku na hlavní večer festivalu Hudba bez hranic s koncerty kapel O5 A RADEČEK a OLYMPIC, který se uskuteční v pátek 23. června v kulturním areálu v Dolních Studénkách, vyhráli Kristýna Tomanová ze Šumperka, Milan Uhl z Bludova, Bořivoj Bartoš ze Šumperka, Michaela Dušková z Lukavice a Veronika Tomková z Leštiny.
Blahopřejeme! Výhra na vás čeká v den akce přímo u vstupu na festival.