KULTURA

Tam tam orchestra rozezněli klášterní kostel + foto

4. května 2005, 23:28, tech
Šumperk - V rámci turné Tam Tam Orchestra k novému albu rozezněly rytmy samby zdi nádherně zrekonstruovaného klášterního kostela Zvěstování panny Marie. Tam Tam Orchestra přijeli do Šumperka ve svém tradičním šestičlenném složení a na otázky nám odpovídal kapelník Miloš Vacík.

Šumperk - V rámci turné Tam Tam Orchestra k novému albu rozezněly rytmy samby zdi nádherně zrekonstruovaného klášterního kostela Zvěstování panny Marie. Tam Tam Orchestra přijeli do Šumperka ve svém tradičním šestičlenném složení a na otázky nám odpovídal kapelník Miloš Vacík.

Pane Vacíku, jaký byl pro vás zážitek hrát v takto netradičních prostorách?
„Prostor v Šumperku, kterým je nádherný chrám, kde jsme koncertovali, je jedinečný! Je to zvláštní pocit hrát mezi nádhernými oltáři, kříži a obrazy. Po celé představení jsem se snažil vnímat tu celkovou atmosféru. Na tento koncert rád vzpomínám. S Tam-Tamem jsme už jednou hráli v odsvěceném kostele, bylo to v Táboře. Kostel byl však mnohem menší a ne tak zdobný. Rád hraji v alternativních prostorech, akusticky zajímavých.“

Na jakých dalších zajímavých místech, na které rád vzpomínáte, jste ještě vystupovali?
„Hráli jsme s Tam-Tamem např. v Německu, s jinými sambovými orchestry. Tam je tradice podobných uskupení daleko větší a škol samby tam mají desítky. Se sambou jsme se dostali také např. také do Egypta, kde jsme hráli v Káhiře v Greek Clubu, nebo Káhirské opeře, v El-Harrawi House.“

Vzpomeňte si na úplné začátky - jaký byl Váš vůbec první kontakt s bubny, sambou... jaká byla cesta od tohoto okamžiku přes studium rytmů až do dneška?
„Bubnovat jsem chtěl od 1. třídy. Doopravdy jsem začal ve dvanácti letech s klasickou bicí soupravou. Etnické bubny přišly do mého života postupně. Myslím však, že to byl osud. Po výtvarné škole jsem se dostal konkurzem do skupiny Laura a její tygři jako perkusionista. Tam jsem se začal v 18 letech opravdu zajímat o perkuse, etnické rytmy a nástroje. Zamiloval jsem si to tajemství nepřeberného množství tvarů, zvuků, barev, rytmů a technik. Byl jsem okouzlen tím, že po odkrytí tajemství určitého nástroje, se logicky otevírá další komnata a po ní další a další... Je to dobrodružství, nekonečný příběh.“

A proto jste se rozhodl založit Vaši školu samby. Co Vám přináší předávat um bubnování dál?
„Škola Samby a vůbec první škola takového rázu u nás je radost a splněný velký sen. Členové jsou nadšenci, kteří sambu dělají vedle svého povolání. Jsou tam studenti, učitelé, lékaři, fotograf, tanečnice, prodavačky... Učím pravidelně a odměnou je mohutný zvuk celého bubenického orchestru, který nikoho nenechá chladným.“

Co Vám vnuklo myšlenku doplnit rytmy samby textem? První album Tam Tam Orchestra je čistě instrumentální, tak proč ta změna?
„Nová deska je odlišná od té předchozí, první, hlavně tím, že zde nejde už "jen" o čisté rytmy, ale je vlastně písničková. To znamená, že tu zní české texty a kromě spousty bicích nástrojů a perkusí, také kytary, basa, příčná flétna, smyčcový orchestr, dechová sekce, banjo, kontrabas, mandola. RYTMIKON - něco jako lexikon rytmů. Zní tu rytmy a bubny s Kuby, Brazílie, Afriky, ale i Arábie, Indie, to vše s tepem klasické bicí soupravy v tanečních groovech. Je zajímavé, že dříve mi stačilo hrát a oslovovat posluchače "pouze" hudbou, ať si každý kdo chce, svůj příběh a text dosadí do skladby sám... Chuť, dělat písničky, přišla najednou. Nosil jsem v sobě atmosféru, kterou jsem chtěl doplnit i textem. Na desce Rytmikon jsou také texty Terezy, které jsou však mnohem veselejší, než ty mé. “

Rej Vám děkuje za rozhovor a přeje hodně úspěchů nejen v hudbě.

Galeri z koncertu...


Doporučit tento článek přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o tomto článkuUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru

NÁZORY K ČLÁNKU
Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.

Datum: 5.5.2005 19:06
Titulek: Přípomínka
Autor: Lenka
24
V klášterním kostele není dostatek míst k sezení.Navrhuji přídat více stoliček popřípadě lavic. Ohlas na koncert-velmi zdařilé vystoupení. Lenka
Reagovat
Datum: 6.5.2005 17:27
Titulek: RE: Přípomínka
Autor: Tereza
125
Židle tam byly proto, aby se lidi neopírali o stěny. U koncertu toho typu jsou záměrně odstraněny veškeré prostředky k sezení za účelem rozpohybování obecenstva. :)
Reagovat

ZA KULTUROU ZADARMO

Hrajte s Týdnem o dvě volné vstupenky do Šumperského muzea, kde 25. července proběhne Prázdninový den. Malé návštěvníky čekají vědomostní a dovednostní úkoly při dobrodružné cestě za pokladem ve Velké prázdninové herně. V rámci výstavy Nakrájíme, zamícháme, rozšleháme také zjistí, jak šikovnými pomocníky v kuchyni jsou, a sami si vyzkoušejí, jaké to je být kuchařem. Společně nahlédneme pod pokličku nejenom české, ale také evropské kuchyně. Kdo chce čelit kulinářským výzvám a k tomu se skvěle bavit nesmí chybět. Můžete být se svými dětmi u toho, pokud správně odpovíte na soutěžní otázku a budete mít kapku příslovečného štěstíčka při losování. Výherce zveřejníme v příštím čísle.

Soutěžní otázka:

V jakém duchu se ponese letošní Prázdninový den v Muzeu Šumperk?
A. Historickém
B. Kulinářském
C. Elegantním

Odpovědi posílejte do čtvrtka jako SMS ve tvaru ODPOVĚĎ, JMÉNO a ADRESA na číslo 737 559 551. (Cena jedné SMS odpovídá standardní textové zprávě dle ceníku vašeho tarifu.)

VYHODNOCENÍ
Volné dvojvstupenky na koncert pokračujících Klášterních hudebních slavností, konaný 11. července v Rapotíně vyhráli: O. Dvořák z Velkých Losin, J. Holínová z Bludova, J. Haramia a J. Růžičková ze Šumperka. Blahopřejeme! Výherce jsme informovali prostřednictvím sms.

Volné dvojvstupenky na závěrečný koncert v Šumperku, konaný 26. července v Klášterním kostele vyhráli: Jitka Klaclová, Marcela Haramiová a Martin Kulhaj ze Šumperka. Blahopřejeme! O výhru se přihlaste při vstupu do kostela.