KULTURA

Fenomenální klavíristka nadchla šumperské publikum

13. dubna 2005, 20:01, rj
Šumperk - Ve středu 6.dubna 2005 proběhl ve výstavní síni Vlastivědného muzea v Šumperku dlouho očekávaný koncert cyklu Klasika Viva. Do Šumperka totiž zavítal host z Francie.
Šumperk - Ve středu 6.dubna 2005 proběhl ve výstavní síni Vlastivědného muzea v Šumperku dlouho očekávaný koncert cyklu Klasika Viva. Do Šumperka totiž zavítal host z Francie.

Původně avizovaný francouzský klavírista Jean Pierre Armengaud se omluvil kvůli dlouhodobějším zdravotním problémům, nicméně se pořadatelé nevzdali možnosti uvítat v Šumperku zahraničního hosta a oslovili společně se svými pražskými kolegy vynikající klavíristku, absolventku Conservatoire National Superieur de Musique v Paříži, laureátku International Maria Canals Piano Competition v Barceloně a International Prokofiev Piano Competition v St. Petersburgu, Muriel Bérard. Její bohatý životopis předurčoval tento večer k jedinečným hudebním zážitkům.

Téměř do posledního místečka zaplněná výstavní síň muzea byla svědkem jedinečného koncertu. Nejdříve se představila na zobcovou flétnu žákyně ZUŠ v Šumperku Markéta Ptáčková, která svým vynikajícím výkonem naznačila, jak výbornou úroveň má šumperská ZUŠ.

Poté již patřil sál fenoménu z Francie. S obrovskou grácií a přesností se Muriel Bárard uvedla v Partitě č.1 B dur Johanna Sebastiana Bacha. Bylo požitkem sledovat, jakých barevných odstínů při Bachově hudbě je klavír schopen. Následovala energií nabitá Sonáta As dur op. 110 Ludwiga van Beethovena. Toto dílo je opravdovou zkouškou klavíristů, protože přesvědčit posluchače o tom, že veškeré dynamické zvraty, kterých je ve skladbě opravdu mnoho, nejsou jen na efekt ale věcně účelové, je úkol hodný mistrů. Muriel ovšem donutila publikum, aby v pianových pasážích přestali dýchat, naopak v afektovaných místech ve forte překvapila přesně tak, jak by si to byl Beethoven přál. Tento naprosto přesvědčivý a mimořádný výkon pokračoval i po přestávce barevnými „Zrcadly“ Maurice Ravela a končil „Trianou“ Issaca Albenize. Druhá polovina dokazovala mistrovství umělkyně ve hře s barvami klavíru, přesně jak to vyžadují skladby francouzských impressionistů. Škoda jen, že cvičenému uchu neunikl handicap, kterým je stav klavíru ve výstavní síni. Jistě by si již nástroj zasloužil generální opravu. Každopádně tato kosmetická vada nedokázala poskvrnit famózní výkon sólistky a tím i jedinečný večer, na který se bude v Šumperku jistě dlouho vzpomínat. Málokdo přitom věděl, že ihned po koncertě musela Muriel Bérard navštívit chirurgii v šumperské nemocnici, aby jí ošetřili poraněný prst na pravé ruce. S bolestivou sepsí pod nehtem odehrála celý koncert. A bravurně!

Již dnes pořadatelé zvou na koncert v úterý 26.dubna od 19 hodin do Klášterního kostela. Vystoupí komorní orchestr Quattro, smyčcový orchestr studentů Pražské konzervatoře.


Doporučit tento článek přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o tomto článkuUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru

NÁZORY K ČLÁNKU
Tento článek dosud nikdo neokomentoval, přidejte svůj názor.