KULTURA

Slet bubeníků 2004

22. září 2004, 18:33, Rejdakce
Slet bubeníků 2004 Šumperk - V rámci již třetího ročníku  tohoto putující festivalu se podařilo přivítat řadu předních českých invenčních bubeníků i renomovaných hudebníků ze zahraničí. Festival využívá kontrastů mezi žánry (jazz-vážná hudba-world music-alternativa-ambientní hudba) a zároveň etnické rozdílnosti a přístupu k tvorbě a navozuje jiskřivou tvůrčí atmosféru při workshopu a následně ji přenáší na podium.
Šumperk - V rámci již třetího ročníku tohoto putující festivalu se podařilo přivítat řadu předních českých invenčních bubeníků i renomovaných hudebníků ze zahraničí. Festival využívá kontrastů mezi žánry (jazz-vážná hudba-world music-alternativa-ambientní hudba) a zároveň etnické rozdílnosti a přístupu k tvorbě a navozuje jiskřivou tvůrčí atmosféru při workshopu a následně ji přenáší na podium.

Tento rok je složení pevné sletové desítky následující:

  • Pavel Fajt - Brno, CZ – bicí nástroje, elektronika, indický buben dholl
    Fajt je český neortodoxní bubeník a avantgardní muzikant. Když se dnes kdekoliv ve světě řekne česká muzika, každému vytane na mysli i jméno Pavla Fajta. Bezesporu posunul vnímání i charakter hudby o pěkný kousek vpřed. Byl hostem prestižních světových festivalů a scén v Evropě i zámoří, např. Victoriaville Kanada, Mimi Marseille, Alternativa Praha, Knitting Factory New York, Music Unlimited Wels, Ring Ring Beograd atd. Nejvíce proslul spoluprací s Ivou Bittovou a také jako jeden ze zakladatelů české avantgardní rockové skupiny Dunaj či Pluto. Ve svém sólovém projektu „Drumtrek“ Fajt přináší výzvu bubeníka. S bicími nástroji, perkusemi, elektronikou i hračkami a vlastním hlasem úspěšně provádí nemožné: více než hodinové koncertní sólo, které nejenže nenudí, ale zní jako celá regulérní kapela. Rozeznívá blány, rantly, činely, plechy, chrastítka, vzduch v místnosti, vlastní hlavu, tvoří melodie na různě naladěné ocelové struny či kombinuje rozličné elektronické smyčky. Dynamika koncertů je vždy strhující, obzvlášť vydařená bývají vystoupení v různých duchovních prostorech a v menších sálech, kde dochází k nejintenzivnějšímu kontaktu s divákem.

  • Alan Vitouš (1946) - perkuse, nástroje Afriky, Austrálie a původních obyvatel Ameriky
    Multiinstrumentalista a skladatel, absolvent Konzervatoře v Praze. V 60. letech začínal jako "zázračné dítě" v jazzové skupině Junior trio, spolu se svým bratrem kontrabasistou Miroslavem Vitoušem a Janem Hammerem na klávesách. Po letech působení s českými i evropskými jazzovými špičkami, si získal renomé jako vnímavý improvizátor působící mimo zavedené škatulky. Spolupracuje jak s tanečníky, tak s divadelníky. V současné době žije v Curychu. Spolupracoval tanečníky: Cuningham Company - Praha, Varšava 1964, Min Tanaka - Praha, Tokio 1990, Divadelní studio čisté radosti - Káhira 1994. Začátkem 90. let spolupracoval se svým bratrem Miroslavem Vitoušem (CD Return, turné Evropa, Japonsko). V letech 1992-1994 koncertoval a nahrával s francouzským hudebníkem Miquelem Montanarem v rámci projektu "Východní vítr". Společný projekt s čínskou pěvkyní Song Feng Jün získal druhou cenu na prestižní hudební soutěži v Šanghaji v roce 1995. V posledních letech realizoval více jak 200 vystoupení v rámci unikátního divadelního projektu "Vizita", ve spolupráci s českým hercem Jaroslavem Duškem. (Praha, Stockholm, Antverpy, Káhira). Záznam pražského představení divadla Vizita z května 1994 obdržel Silver Diploma na Prix Futura Berlin 1995. S Jaroslavem Duškem vytvořil v roce 2003 divadelní představení Caveman.

  • Miloš Vacík (1962)
    Hráč na bicí nástroje z celého světa, výtvarník, skladatel, studiový hráč. Ve své sbírce má přes 200 nástrojů. Specializuje se na nástroje ostrova Kuby, Brazílie a Západní Afriky. Hraje také na speciálně sestavenou bicí soupravu, kterou kombinuje s různými druhy etnických bubnů, zvonců, plechovek, perkusí a doplňuje svým hlasem. Na profesionálních pódiích se objevuje od osmnácti let. Hraje se Slunečním orchestrem, je kapelníkem Tam-Tam Orchestra a Tam-Tam Batucada. Založil a hrál v Šum svistu, ve skupinách Laura a její tygři, Pražský Výběr, Kontraband, Afro-Latin Band. Bývá zván jako host na větší turné např. Druhá Tráva, Boom Band, -123minutXL. Spolupracuje z řadou osobností – Michal Pavlíček, Michael Kocáb, Jana Koubková, Jura Pavlica, Ida Kelarová, Petr Hapka, Milan Svoboda aj. Účinkoval na festivalech v řadě zemí Evropy ( Francie, Neměcko, Belgie, Švýcarsko, Rusko), navštívil Koreu, Egypt, Libanon, Tunis. Měl sólový koncert v Egyptské Káhiře v El-Harawi house (1999). Do Egypta se podruhé vrátil i s Tam-Tam Orchestra (2001), kde koncertovali v Káhirské opeře. V roce 2002 byl vyslán Českým rozhlasem za Českou republiku do mezinárodního Big Bandu EBU, v Maďarsku. Závěrečný koncert z Budapešti se přenášel rozhlasem do celého světa. Bývá zván a pořádá semináře ( Káhirská konzervatoř, Heluánská Universita, Americká Universita v Káhiře, Karlova Universita ). Od roku 1993 je profesorem na konzervatoři Duncan Centre. Založil a vede první sambovou školu v Čechách –„ Samba Tam-Tam Batucada škola Praha.“ Na svém kontě má deset autorských cd. Firemní hráč Meinl Instruments.

  • Chris Cutler (1947)
    Narodil se v USA, ale již od 1 roku žije v Anglii. Je jedním z nejosobitějších a nejvynalézavějších hráčů na bicí a perkuse, textař, improvizátor, člen řady avantgardních/alternativních souborů a projektů, vydavatel občasníku Ré Record Quarterly a značky RéR, vydávající světovou alternativní scénu. Coby úspěšný teoretik a esejista vydal knihu o moderní hudbě (File Under Popular).Byl aktivním členem skupin: Henry Cow, Art Bears, Cassiber, News from Babel, The Wooden Burda.

  • Jim Meneses
    Filadelfský bubeník typu „krev a mlíko“ s robustním přístupem k bicím, kde akce střídá akci, ale v žádném případě to neznamená jednoduchost. Když v roce 1999 navštívil Alternativu v Praze, mohli jsme vychutnat jeho zběsilou vynalézavost při hře na midi marimbu a přídavná heblata a výtečnou souhru s japonským perkusistou Toshim Makiharou. Výborně si také zajamovali už v r. 1988 s Pavlem Fajtem na francouzském festivalu MIMI, z čehož se pak vyklubalo evropské turné a album s názvem Písně pro bubny (1993).

  • Hearn Gadbois - USA, New York – perkuse a nástroje Asie
    Začal kariéru na Středním východě, kde hrál na konga v jazzových a funky skupinách, mezitím studoval perkusivní techniku hry rukou i nohou Indie a Středního východu. Po přestěhování do New Yorku v roce 1981 se stal vyhledávaným hráčem new yorkské downtown scény, na nahrávání i na koncerty ho zvou Saqqara Dogs, Patti Smith, Meredith Monk, Sussan Deihim, Yoko Ono a další. Svoje nástroje si vyrábí sám. Vystupoval již na všech pěti kontinentech, v Praze dokonce založil Školu rytmu, zúčastnil se již prvního Sletu bubeníků..

  • Miloš Dvořáček (1977) – bicí, perkuse všeho druhu
    Jeho fenomenální rytmus a čas vzlíná kdesi v podvědomí , hraje velice intuitivně . Opouští sofistikovaný - „správný“ jazzový styl bubnování a raději sahá po primitivnějších , ale o to účinnějších prostředcích -bubnuje jako pračlověk. Jeho bytelný styl hraní , flegmatická úspornost a harmonická vynalézavost tvoří podlahu hudby ,v níž někdy se stává podlaha též stropem nebo stěnou , záleží na momentálním stupni jeho hudebního nihilismu. Členem skupin: Iva Bittová & Čikori, Druhá tráva, V.R.M., Trio Karla Růžičky, Roman Pokorný, Ladislav Kerndl, Pavel Žalman Lohonka, Vrrm, NUO, Triplicate

  • Elvis Kititi (1968) Kinshasa, Kongo
    Od dětství je přitahován hudbou – největší kouzlo pro něj měla kytara, ale nebrání se zkušenostem i s jinými hudebními nástroji. Vyrůstá ve všestranného muzikanta. V Kinshase hrál v několika kapelách, z nichž stojí za zmínku kapely :Paris 9, Rose A Bianca Kolem roku 1991 zakládá skupinu Vox Populi. V celostátní soutěži, která hledá nové talenty se umísťují na předních příčkách.. V Nairobi (Kenya) hrál například v kapelách Tshakatumba, dále Saka-saka. Od roku 1998 začíná žít a hrát v České Republice. V průběhu roku 2001 zakládá skupinu Tshikuna.http://tshikuna.webpark.cz Ta české publikum seznamuje s moderní africkou taneční hudbou. Chystaná spolupráce s Vladimírem Tesaříkem byla bohužel přerušena tragickou událostí. Elvis se již účastnil Sletu bubeníků 2002 a 2003

  • Ivan Acher (1973)
    Zapojování nehudebních ruchů a zvuků do hudby vkusně a citlivě, to je doménou všestranného, nonkonformního sudetského skladatele Ivana Achera . Je znám jako autor hudby k mnoha divadelním představením , například pro divadlo Archa či Ústecký Činoherní Klub a spolupracuje i s několika zahraničními divadly. Jeho hudbu hraje také například Agon Orchestra a působil i ve skupině VRRM Vladimíra Václavka. Nyní vystupuje se skupinou Autopilote Pavla Fajta. Při vystoupení ho můžeme zahlédnout nejčastěji za mixážním pultem , kde obsluhuje různé krabičky a šmodrchá jakési kablíky. Vydal také několik básnických sbírek a svou grafikou doplnil sbírky několika dalších básníků. Složil hudbu k jednomu z nejlépe hodnocených baletů r. 2004 Lola & Mr.Talk – choreografie Jan Kodet .

  • Tereza Petrášová ( 1978 )
    Vystudovala Duncan Centre Konzervatoř, taneční konzervatoř s hereckým zaměřením. Absolvovala na Vyšší odborné škole herecké v Michly. Studuje zpěv, hru na bicí a perkusivní nástroje. Zpívá a hraje se skupinou Tam-Tam Orchestra a Tam-Tam Batucada. Zpívala s Janou Koubkovou, Galou Macků, se skupinou Caribe. Hrála na perkuse s Laurou a jejími tygry, v Pilounově Rytmické Sekci. Účinkuje v divadlech, např.: Národní divadlo, div. V Příbrami, kde hrála hlavní roli v původním českém Muzikálu " Chytit kometu", v divadle Na Palmovce, v Rubínu atd...


  • Doporučit tento článek přátelům na FacebookuSdílet na Facebooku Poslat známému e-mailem upozornění o tomto článkuUpozornit známého Verze pro tiskTisknout NahoruNahoru

    NÁZORY K ČLÁNKU
    Tento článek dosud nikdo neokomentoval, přidejte svůj názor.